Elproffs! Bygger nytt hus och ska dra kabel till laddbox. Elektrikern föreslog Kabel 5G2,5. Stämmer det att jag då kan säkra den till 16A? Och kommer det isf räcka eller bör jag dra en större kabel direkt? Vi har beställt en volvo cc40 recharge men vem vet viken bil man har i framtiden?
 
  • Nybyggt enfamiljshus med solpaneler på taket i en skogsmiljö under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drar alltid så grov som det bara går till laddboxar.

Vet du inte vad du skall ha för box skulle jag dra ett 25 rör.
 
R Robert-san01 skrev:
Drar alltid så grov som det bara går till laddboxar.

Vet du inte vad du skall ha för box skulle jag dra ett 25 rör.
Tack, översätt gärna ellingot så jag fattar vad jag ska säga till elektrikern. Är 5g6 för lite?
 
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Tack, översätt gärna ellingot så jag fattar vad jag ska säga till elektrikern. Är 5g6 för lite?
Vad har du för huvudsäkring?
 
5g6 kommer att räcka för alla rimliga laddsituationer. Det är troligen samma dimension som du har från elnätet till huset. Men om fantiserar lite så kanske alla har ett minikärnkraftverk i garderoben om 30 år. Då kanske man får se över kabelvalet till laddningen.

2,5 är tumregelmässigt ok för 16A. Men om det är långt mellan elcentralen och laddplatsen, kan man behöva räkna på det. Inte så att kabeln skulle brinna upp, men en lång ”klen” kabel i kombination med svag matning (=långt ut på landet), kan ge att säkringar inte löser som de skall vid kortslutning, kortslutningsströmmen blir för låg.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Tack, översätt gärna ellingot så jag fattar vad jag ska säga till elektrikern. Är 5g6 för lite?
5G6 är bra. Dock finns det boxar som inte tar in grövre än 5G2,5.

Skaffar du solceller och har solboost på laddaren så kan du få ut 22KW även du har 20A in till huset.

Dra även fram ett 16 rör om du skaffar en laddare som inte har trådlös lastbalansering.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Och kommer det isf räcka eller bör jag dra en större kabel direkt? Vi har beställt en volvo cc40 recharge men vem vet viken bil man har i framtiden?
Det är bara ni som kan bedöma sannolikheten för att ni i rimlig närtid kommer att ha två elbilar som båda behöver snabbladdas samtidigt. Man kan låta två bilar dela på 16 A. Det beror på hur snabbt man behöver ladda dem. Så viktigare är dagens kabelval är att det finns rör som gör det möjligt att byta ledningen. Jag skulle inte välja grövre ledning än vad jag ser framför mig just nu.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Elektrikern återkom med tillkommande kostnad för 5g6 avskärmat 25A säkring är; 7000kr ink moms. Var lite dyrare ön vad jag hade hoppats på. Får kanske nöja mig med 2,5 nu och svära och ångra mig om några år.
 
  • Elbilsladdare monterad på en röd trävägg vid sidan av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Elektrikern återkom med tillkommande kostnad för 5g6 avskärmat 25A säkring är; 7000kr ink moms. Var lite dyrare ön vad jag hade hoppats på. Får kanske nöja mig med 2,5 nu och svära och ångra mig om några år.
Hur långt skulle det dras? Tillägg för 5G6 brukar vara typ 100kr/m. Slang för data, ca 25-30kr/m.
 
R Robert-san01 skrev:
Hur långt skulle det dras? Tillägg för 5G6 brukar vara typ 100kr/m. Slang för data, ca 25-30kr/m.
20 meter. Antar att det är jobbet med säkringen som kostar?
 
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
20 meter. Antar att det är jobbet med säkringen som kostar?
Säkring sätter han väl oavsett kabel?
 
R Robert-san01 skrev:
Säkring sätter han väl oavsett kabel?
Jobisst, men detta är i slutet av byggtiden, de har kanske förberett för 2,5 och så kommer jag och vill ha annat mot slutet. Jag kan inget av detta, men gissar. Eller att han inte orkar/vill och sätter ett överpris så det ska va värt krånglet?
 
100 kr per meter kostar väl 5x6 bara i inköp? Därutöver lika mycket till i elektrikertillägg?
 
O olotor skrev:
100 kr per meter kostar väl 5x6 bara i inköp? Därutöver lika mycket till i elektrikertillägg?
Han har ju redan fått betalt för 5G2,5 med montage.

Låter som de drog till med ett pris för att slippa och riskera försening i huvudentreprenaden.
 
R Robert-san01 skrev:
Han har ju redan fått betalt för 5G2,5 med montage.

Låter som de drog till med ett pris för att slippa och riskera försening i huvudentreprenaden.
Ja min tanke också… skitsamma, det får räcka så här.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.