Det ska sättas upp en Garo 3-fas 22kW laddbox och jag har lite funderingar.

Vi har en huvudcentral avsäkrad med 20A säkringar och sedan tre undercentraler.
Jordfelsbrytare i samtliga.
Från huvudcentralen till 1:a undercentralen går det 6kvmm matningar som är avsäkrade med tre st. 16A automatsäkringar.

Den 1:a undercentralen sitter i källaren och absolut närmast där laddboxen ska sitta, tror ni det blir problem om man ansluter laddboxen dit, men sedan sätter energimätaren i huvudcentralen som är inne i huset?
Tänker sedan modbuskabel från laddbox till energimätaren. Det blir väldigt mycket enklare att dra en tunn modbuskabel till energimätaren i huvudcentralen än att koppla laddboxen dit också med en tjock 5G6 över än längre sträcka.
Med problem tänker jag om det är att föredra att ha laddboxen i huvudcentralen ihop med energimätaren, eller om det inte spelar roll ifall laddboxen sitter i en undercentral?
Energimätaren känner väl av "bäst" för lastbalansering om den i vartfall får sitta i huvudcentralen?

(Jag kommer inte installera i centralerna själv, men förbereda ledningsdragning osv.)
 
Givarna ska sitta efter elmätaren och före ev laster/centraler, sedan kan du sätta boxen vart du vill BARA kablaget mellan centralerna är nog grova.
Innan du börjar "förbereda" så ta kontakt med den du ska anlita för inkopplingen så han får säga vad han tycker. Även kabeldragningen är ju behörighetskrävande och får elfirman inte vara med och "bestämma" finns alltid risken att elfirman inte vill befatta sig med jobbet.
 
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Om du behåller avsäkringen av undercentralen så kan du möjligen i vissa fall få problem med att laddboxen löser 16A säkringarna till undercentralen. Detta ifall laddboxen drar 16A och andra saker i samma undercentral drar 4A. Då kommer du upp i 20A som är tillåtet enligt laddboxen, men allt skall passera genom 16A säkringarna. Om undercentralen är matad med en 6 mm² kabel så borde det gå att säkra upp eller helt ta bort säkringarna så att den går direkt på huvudsäkringarna. Då försvinner problemet. Annars ser inte jag några problem.

Du har förmodligen redan koll. Men du kan inte ladda med 22 kW med bara 20A säkringar.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du behåller avsäkringen av undercentralen så kan du möjligen i vissa fall få problem med att laddboxen löser 16A säkringarna till undercentralen. Detta ifall laddboxen drar 16A och andra saker i samma undercentral drar 4A. Då kommer du upp i 20A som är tillåtet enligt laddboxen, men allt skall passera genom 16A säkringarna. Om undercentralen är matad med en 6 mm² kabel så borde det gå att säkra upp eller helt ta bort säkringarna så att den går direkt på huvudsäkringarna. Då försvinner problemet. Annars ser inte jag några problem.

Du har förmodligen redan koll. Men du kan inte ladda med 22 kW med bara 20A säkringar.
Tack för svar. Den ska ställas till 11kW.
 
E elmont skrev:
Givarna ska sitta efter elmätaren och före ev laster/centraler, sedan kan du sätta boxen vart du vill BARA kablaget mellan centralerna är nog grova.
Innan du börjar "förbereda" så ta kontakt med den du ska anlita för inkopplingen så han får säga vad han tycker. Även kabeldragningen är ju behörighetskrävande och får elfirman inte vara med och "bestämma" finns alltid risken att elfirman inte vill befatta sig med jobbet.
Bra synpunkt, nej jag kommer inte göra något själv som kan äventyra säkerhet, så jag kommer prata igenom med elektrikern innan. Men vill ha lite koll på hur det bör göras.
 
E elmont skrev:
Givarna ska sitta efter elmätaren och före ev laster/centraler, sedan kan du sätta boxen vart du vill BARA kablaget mellan centralerna är nog grova.
Innan du börjar "förbereda" så ta kontakt med den du ska anlita för inkopplingen så han får säga vad han tycker. Även kabeldragningen är ju behörighetskrävande och får elfirman inte vara med och "bestämma" finns alltid risken att elfirman inte vill befatta sig med jobbet.
Vad menar du med givarna i detta fall?
 
Ska du ha lastbalansering i boxen så måste boxen "veta" vilka laster det är på dom olika faserna. Det brukar man lösa med strömtransformatorer som sitter på matningen efter elmätaren. I det här fallet är det en energimätare som ska sitta där ELLER om husets central är den enda som matas från mätaren kan mätningen sitta där på matande ledning.
 
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Har ni tips på en modbus kabel som kan funka mellan energimätaren och boxen? Tror att en vanlig nätverkskabel funkar men det kanske finns en tunnare variant då endast två trådar används?
 
G gluecifer skrev:
Har ni tips på en modbus kabel som kan funka mellan energimätaren och boxen? Tror att en vanlig nätverkskabel funkar men det kanske finns en tunnare variant då endast två trådar används?
Nätverkskabel fungerar fint. Ska man vara petig eller är rädd för störningar så kan en skärmad kabel användas. Vilken tvåledare som helst kommer fungera för detta med enbart en ”slav” på slingan.
 
Ok, tack. Har hittat två typer av Cat6 kabel där den ena är mjuk och ledarna är ”lätt” tvinnade, den andra kabeln är solid och mer tvinnade. Eller tätare tvinnade.
Kommer det ha någon som helst betydelse vad jag använder?
 
G gluecifer skrev:
Ok, tack. Har hittat två typer av Cat6 kabel där den ena är mjuk och ledarna är ”lätt” tvinnade, den andra kabeln är solid och mer tvinnade. Eller tätare tvinnade.
Kommer det ha någon som helst betydelse vad jag använder?
Nej, du kommer inte kunna märka skillnad (y)
 
Hej,
Lydfter en gammal tråd istället för att skapa en ny då fler än jag lär jag liknande frågor och en del svar finns ju här..

Jag har lite samma fråga men med twist.. Jag har en central på husväggen där matningen till fastigheten går in och där mätaren sitter, från den går en matning till en undercentral i garaget. den är dock inte avsäkrad via mätarskåpet utan går direkt från huvudmatningen,. Sedan har jag en matning in till centralen i huset. Man kan säga att huvudmatningen går in i mätarskåpet och sedan två matningar ut , en direkt till garagets central , och en in till husets central. Detta är gjort av EONs egna elektriker vid flytt av elskåp så jag förutsätter att de kopplat korrekt. Jag har 20 amp säkringar på både huvudcentral och undercentral.
Jag vill sätta min laddbox på garageväggen då jag har undercentralen på precis samma ställe som laddboxen ska sitta på. Frågan är var lastbalanseringen hamnar? Vad för kabel behövs mellan lastbalanseringen och laddboxen, tänker om jag kan dra den i befintlig kanal där elkabelns går....?
 
För lastbalansering så mäter man total energianvändning för fastigheten och i din laddbox ställer du in begränsningen. Vilken typ av kabel du behöver för kommunikationen mellan elmätaren och laddboxen beror på vilken lösning du har valt. Men generellt används nog modbus och då krävs antingen 2 tråds RTU eller nätverkskabel med RJ45 kontakter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.