MG sände en elfirma som ska installera laddaren till elcentralen.
I elcentralen sätts en automatsäkring på 40A med jordfelsbrytare.
Ledningen blir 25 meter lång dit laddaren ska monteras.
Elektrikern säger att det måste monteras en automatsäkring med jordfelsbrytare vid laddaren också.
Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt.
Laddaren ska placeras i ett regnsäkert skåp på väggen i carporten.
I elcentralen sätts en automatsäkring på 40A med jordfelsbrytare.
Ledningen blir 25 meter lång dit laddaren ska monteras.
Elektrikern säger att det måste monteras en automatsäkring med jordfelsbrytare vid laddaren också.
Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt.
Laddaren ska placeras i ett regnsäkert skåp på väggen i carporten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 920 inlägg
Det låter konstigt. Det finns troligen okänd information här som är viktig, så försök beskriv helheten lite mer,
Man behöver inte avsäkra en kabel utan avgreningen i bägge ändar, om man inte har produktion i bägge ändar, eller om det handlar om parallella kablar.
Vilken ström vill du kunna ladda med? 32 A är ganska extremt, även om det handlar om enfas.
Och då bör kabeln i så fall avsäkras med 32 A, inte 40 A. Kanske har installatören hittat en otydlig anvisning för laddstationen som säger 40 A, vilket betyder max 40 A, och då skulle jag vilja ha smältsäkring, inte dvärg.
En JFB typ A kan krävas ifall anvisningen säger så.
Så har du åtminstone en länk till installationsanvisningen av laddstationen?
Man behöver inte avsäkra en kabel utan avgreningen i bägge ändar, om man inte har produktion i bägge ändar, eller om det handlar om parallella kablar.
Vilken ström vill du kunna ladda med? 32 A är ganska extremt, även om det handlar om enfas.
Och då bör kabeln i så fall avsäkras med 32 A, inte 40 A. Kanske har installatören hittat en otydlig anvisning för laddstationen som säger 40 A, vilket betyder max 40 A, och då skulle jag vilja ha smältsäkring, inte dvärg.
En JFB typ A kan krävas ifall anvisningen säger så.
Så har du åtminstone en länk till installationsanvisningen av laddstationen?
Det vanligaste är väl att elektrikern kopplar in sig direkt efter huvudsäkringarna i fasadskåp eller elcentral, och sedan säkrar av den nya gruppen med egna säkringar? I detta fall en ny trefasgrupp på 32 A med 5G10-kabel (eller grövre) till laddboxen.A aner42 skrev:MG sände en elfirma som ska installera laddaren till elcentralen.
I elcentralen sätts en automatsäkring på 40A med jordfelsbrytare.
Ledningen blir 25 meter lång dit laddaren ska monteras.
Elektrikern säger att det måste monteras en automatsäkring med jordfelsbrytare vid laddaren också.
Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt.
Laddaren ska placeras i ett regnsäkert skåp på väggen i carporten.
Om du har befintlig trefasgrupp på 40 A går det väl inte att koppla in laddboxen på den gruppen utan ny avsäkring till 32 A som boxen är på? Kabeln kan däremot vara dimensionerad för 40 A. Eller har boxen egen avsäkring?
EDIT: Ser nu att du skrev att elektrikern sätter en ny grupp med 40 A och jordfelsbrytare i centralen. Ändra det till 32 A så behöver du inga fler säkringar, så länge det är en kabel som bara går till laddboxen.
Redigerat:
Tack för svar! Nu ska jag bli lite tydligare. Detta sker i Thailand. Laddaren heter AC7000-AE-25. Elkunnandet här varierar oerhört. Laddaren skulle monteras i regnsäker box, ett krav sa installatören. Skitsnack, laddaren är IP65 och de beskriver den också som "even in case of thunder or rain, charging in outdoor is very safe". Sen påstår han att den medsända säkringen med jfb ska monteras mellan matarkabeln och laddaren. Det är en typ FTB2LE 50A med jfb 30mA. Jag vill inte ha den (om det inte finns elkrav), jag vill att matarkabeln ska gå rätt in i laddaren så det inte behövs någon extra box. Vad säger ni kunniga?Bo.Siltberg skrev:
Det låter konstigt. Det finns troligen okänd information här som är viktig, så försök beskriv helheten lite mer,
Man behöver inte avsäkra en kabel utan avgreningen i bägge ändar, om man inte har produktion i bägge ändar, eller om det handlar om parallella kablar.
Vilken ström vill du kunna ladda med? 32 A är ganska extremt, även om det handlar om enfas.
Och då bör kabeln i så fall avsäkras med 32 A, inte 40 A. Kanske har installatören hittat en otydlig anvisning för laddstationen som säger 40 A, vilket betyder max 40 A, och då skulle jag vilja ha smältsäkring, inte dvärg.
En JFB typ A kan krävas ifall anvisningen säger så.
Så har du åtminstone en länk till installationsanvisningen av laddstationen?
Så då är det inget som hindrar att den kabel på 1 meter, som kommer ut ur laddaren och är tänkt att anslutas till kommande 230v, tas bort och att anslutningskabeln från säkringen i elcentralen går rätt in i laddaren så att den blir fast monterad? Vad det gäller regn så finns det ett tak i carporten, laddaren sätts ca 60 cm in och 120 cm från taket. Se vad tillverkaren skrev om regnsäkerheten.pacman42 skrev:
Jag ser inga som helst problem med det, men tänk på att föreskrifterna i Thailand mycket väl kan vara "korkade" för att täcka upp för alla möjliga skitprodukter på marknaden.A aner42 skrev:Så då är det inget som hindrar att den kabel på 1 meter, som kommer ut ur laddaren och är tänkt att anslutas till kommande 230v, tas bort och att anslutningskabeln från säkringen i elcentralen går rätt in i laddaren så att den blir fast monterad? Vad det gäller regn så finns det ett tak i carporten, laddaren sätts ca 60 cm in och 120 cm från taket. Se vad tillverkaren skrev om regnsäkerheten.
Jag tror att du ska ta alla svar du får med en stor nypa salt för jag är rätt övertygad om att det är ytterst få som häckar på det här forumet som har koll på vad som gäller i Thailand. För det är STORA skillnader mellan olika länder och vad "folk" tycker och tror här saknar troligen helt relevans.A aner42 skrev:
Jag tänker besöka elleverantören PEA och dryfta problemet med dem. Vad de säger borde ju vara lag för installatörenE elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 920 inlägg
Där satt den... Detta är Svenskt forum där vi behandlar installationer i Sverige. Du borde ha nämnt Thailand i ditt första inlägg.A aner42 skrev:
Men jag kan upprepa vad som internationellt krävs i den fasta installationen till en laddstation.
- Överströmsskydd för skydd av laddstationen. Kan placeras antingen före eller efter kabeln som matar laddstationen. Både och behövs inte (ut laddstationens synvinkel). Men kabeln i sig ska ju också dimensioneras.
- JFB av rätt typ. Specen du visar bild på är otydlig. Jag hittade en annan som säger emot den ang inbyggda jordfelsskydd: https://www.metricgroup.co.uk/wp-content/uploads/2023/02/7KW-Brochures-R1.pdf. Så jag säger bara, JFB av rätt typ. En sån där FTB2LE verkar vara en PSA, ingenting jag känner till. Google ger bara en massa kinesiska tecken.
Sedan har ni regler i Thailand som du ska följa. Detta forum är inte rätt plats för att få svar på det.
Sorry, det visste jag inte att det bara gäller installationer i Sverige. Stort tack ändå för informationen! Man känner sig rejält utlämnad i detta landet. Laddarens bruksanvisning är på thailändska och att jag skulle få en på engelska det kan jag ju glömma.Bo.Siltberg skrev:
Där satt den... Detta är Svenskt forum där vi behandlar installationer i Sverige. Du borde ha nämnt Thailand i ditt första inlägg.
Men jag kan upprepa vad som internationellt krävs i den fasta installationen till en laddstation.
- Överströmsskydd för skydd av laddstationen. Kan placeras antingen före eller efter kabeln som matar laddstationen. Både och behövs inte (ut laddstationens synvinkel). Men kabeln i sig ska ju också dimensioneras.
- JFB av rätt typ. Specen du visar bild på är otydlig. Jag hittade en annan som säger emot den ang inbyggda jordfelsskydd: [länk]. Så jag säger bara, JFB av rätt typ. En sån där FTB2LE verkar vara en PSA, ingenting jag känner till. Google ger bara en massa kinesiska tecken.
Sedan har ni regler i Thailand som du ska följa. Detta forum är inte rätt plats för att få svar på det.