MG sände en elfirma som ska installera laddaren till elcentralen.
I elcentralen sätts en automatsäkring på 40A med jordfelsbrytare.
Ledningen blir 25 meter lång dit laddaren ska monteras.
Elektrikern säger att det måste monteras en automatsäkring med jordfelsbrytare vid laddaren också.
Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt.
Laddaren ska placeras i ett regnsäkert skåp på väggen i carporten.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Helt omöjligt att svara på innan man mer i detalj vet vad som ska monteras. Hur stora huvudsäkringar har du?
 
40A , jädrarimig vilken laddare, och huvudsäkring...

Hur mycket orkar en mg ta emot?

Men visst är det bra att framtidssäkra...
 
Det är solenergi med dubbla växelriktare. Ger 64A och 3-fas. Laddaren tar 32A.
Varför ska det behöva en till säkring med jordfelsbrytare vid laddaren?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det låter konstigt. Det finns troligen okänd information här som är viktig, så försök beskriv helheten lite mer,
Man behöver inte avsäkra en kabel utan avgreningen i bägge ändar, om man inte har produktion i bägge ändar, eller om det handlar om parallella kablar.
Vilken ström vill du kunna ladda med? 32 A är ganska extremt, även om det handlar om enfas.
Och då bör kabeln i så fall avsäkras med 32 A, inte 40 A. Kanske har installatören hittat en otydlig anvisning för laddstationen som säger 40 A, vilket betyder max 40 A, och då skulle jag vilja ha smältsäkring, inte dvärg.
En JFB typ A kan krävas ifall anvisningen säger så.
Så har du åtminstone en länk till installationsanvisningen av laddstationen?
 
  • Gilla
aner42 och 1 till
  • Laddar…
A aner42 skrev:
MG sände en elfirma som ska installera laddaren till elcentralen.
I elcentralen sätts en automatsäkring på 40A med jordfelsbrytare.
Ledningen blir 25 meter lång dit laddaren ska monteras.
Elektrikern säger att det måste monteras en automatsäkring med jordfelsbrytare vid laddaren också.
Nu undrar jag om det verkligen är nödvändigt.
Laddaren ska placeras i ett regnsäkert skåp på väggen i carporten.
Det vanligaste är väl att elektrikern kopplar in sig direkt efter huvudsäkringarna i fasadskåp eller elcentral, och sedan säkrar av den nya gruppen med egna säkringar? I detta fall en ny trefasgrupp på 32 A med 5G10-kabel (eller grövre) till laddboxen.

Om du har befintlig trefasgrupp på 40 A går det väl inte att koppla in laddboxen på den gruppen utan ny avsäkring till 32 A som boxen är på? Kabeln kan däremot vara dimensionerad för 40 A. Eller har boxen egen avsäkring?

EDIT: Ser nu att du skrev att elektrikern sätter en ny grupp med 40 A och jordfelsbrytare i centralen. Ändra det till 32 A så behöver du inga fler säkringar, så länge det är en kabel som bara går till laddboxen.
 
Redigerat:
  • Gilla
aner42
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter konstigt. Det finns troligen okänd information här som är viktig, så försök beskriv helheten lite mer,
Man behöver inte avsäkra en kabel utan avgreningen i bägge ändar, om man inte har produktion i bägge ändar, eller om det handlar om parallella kablar.
Vilken ström vill du kunna ladda med? 32 A är ganska extremt, även om det handlar om enfas.
Och då bör kabeln i så fall avsäkras med 32 A, inte 40 A. Kanske har installatören hittat en otydlig anvisning för laddstationen som säger 40 A, vilket betyder max 40 A, och då skulle jag vilja ha smältsäkring, inte dvärg.
En JFB typ A kan krävas ifall anvisningen säger så.
Så har du åtminstone en länk till installationsanvisningen av laddstationen?
Tack för svar! Nu ska jag bli lite tydligare. Detta sker i Thailand. Laddaren heter AC7000-AE-25. Elkunnandet här varierar oerhört. Laddaren skulle monteras i regnsäker box, ett krav sa installatören. Skitsnack, laddaren är IP65 och de beskriver den också som "even in case of thunder or rain, charging in outdoor is very safe". Sen påstår han att den medsända säkringen med jfb ska monteras mellan matarkabeln och laddaren. Det är en typ FTB2LE 50A med jfb 30mA. Jag vill inte ha den (om det inte finns elkrav), jag vill att matarkabeln ska gå rätt in i laddaren så det inte behövs någon extra box. Vad säger ni kunniga?
 
  • Teknisk specifikation för laddstation; säkerhetsinformation, elanslutning, kommunikationsfunktioner, användargränssnitt, miljövillkor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
32A säkring vid JFB räcker, precis som redan skrivits i tråden. Ingen extra box.

Edit: med tanke på att det är i Thailand så skulle jag dock rekommendera regntak över boxen.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
32A säkring vid JFB räcker, precis som redan skrivits i tråden. Ingen extra box.

Edit: med tanke på att det är i Thailand så skulle jag dock rekommendera regntak över boxen.
Så då är det inget som hindrar att den kabel på 1 meter, som kommer ut ur laddaren och är tänkt att anslutas till kommande 230v, tas bort och att anslutningskabeln från säkringen i elcentralen går rätt in i laddaren så att den blir fast monterad? Vad det gäller regn så finns det ett tak i carporten, laddaren sätts ca 60 cm in och 120 cm från taket. Se vad tillverkaren skrev om regnsäkerheten.
 
A aner42 skrev:
Så då är det inget som hindrar att den kabel på 1 meter, som kommer ut ur laddaren och är tänkt att anslutas till kommande 230v, tas bort och att anslutningskabeln från säkringen i elcentralen går rätt in i laddaren så att den blir fast monterad? Vad det gäller regn så finns det ett tak i carporten, laddaren sätts ca 60 cm in och 120 cm från taket. Se vad tillverkaren skrev om regnsäkerheten.
Jag ser inga som helst problem med det, men tänk på att föreskrifterna i Thailand mycket väl kan vara "korkade" för att täcka upp för alla möjliga skitprodukter på marknaden.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser inga som helst problem med det, men tänk på att föreskrifterna i Thailand mycket väl kan vara "korkade" för att täcka upp för alla möjliga skitprodukter på marknaden.
Det ska jag försöka undersöka!
 
A aner42 skrev:
Det ska jag försöka undersöka!
Jag tror att du ska ta alla svar du får med en stor nypa salt för jag är rätt övertygad om att det är ytterst få som häckar på det här forumet som har koll på vad som gäller i Thailand. För det är STORA skillnader mellan olika länder och vad "folk" tycker och tror här saknar troligen helt relevans.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tror att du ska ta alla svar du får med en stor nypa salt för jag är rätt övertygad om att det är ytterst få som häckar på det här forumet som har koll på vad som gäller i Thailand. För det är STORA skillnader mellan olika länder och vad "folk" tycker och tror här saknar troligen helt relevans.
Jag tänker besöka elleverantören PEA och dryfta problemet med dem. Vad de säger borde ju vara lag för installatören
 
A aner42 skrev:
Detta sker i Thailand.
Där satt den... Detta är Svenskt forum där vi behandlar installationer i Sverige. Du borde ha nämnt Thailand i ditt första inlägg.

Men jag kan upprepa vad som internationellt krävs i den fasta installationen till en laddstation.
- Överströmsskydd för skydd av laddstationen. Kan placeras antingen före eller efter kabeln som matar laddstationen. Både och behövs inte (ut laddstationens synvinkel). Men kabeln i sig ska ju också dimensioneras.
- JFB av rätt typ. Specen du visar bild på är otydlig. Jag hittade en annan som säger emot den ang inbyggda jordfelsskydd: https://www.metricgroup.co.uk/wp-content/uploads/2023/02/7KW-Brochures-R1.pdf. Så jag säger bara, JFB av rätt typ. En sån där FTB2LE verkar vara en PSA, ingenting jag känner till. Google ger bara en massa kinesiska tecken.

Sedan har ni regler i Thailand som du ska följa. Detta forum är inte rätt plats för att få svar på det.
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Där satt den... Detta är Svenskt forum där vi behandlar installationer i Sverige. Du borde ha nämnt Thailand i ditt första inlägg.

Men jag kan upprepa vad som internationellt krävs i den fasta installationen till en laddstation.
- Överströmsskydd för skydd av laddstationen. Kan placeras antingen före eller efter kabeln som matar laddstationen. Både och behövs inte (ut laddstationens synvinkel). Men kabeln i sig ska ju också dimensioneras.
- JFB av rätt typ. Specen du visar bild på är otydlig. Jag hittade en annan som säger emot den ang inbyggda jordfelsskydd: [länk]. Så jag säger bara, JFB av rätt typ. En sån där FTB2LE verkar vara en PSA, ingenting jag känner till. Google ger bara en massa kinesiska tecken.

Sedan har ni regler i Thailand som du ska följa. Detta forum är inte rätt plats för att få svar på det.
Sorry, det visste jag inte att det bara gäller installationer i Sverige. Stort tack ändå för informationen! Man känner sig rejält utlämnad i detta landet. Laddarens bruksanvisning är på thailändska och att jag skulle få en på engelska det kan jag ju glömma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.