Försöker ladda upp bilder tagna med en iPhone, men får detta fel:
"The uploaded file was not an image as expected"
Vad är det för fel på bilden då?
 
Använder inte iPhone något skumt filformat?
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Inträffar felet när du använder appen eller Safari i din iPhone?
Vet du om bilden är tilldelats någon särskild mediatyp. iPhone kategoriserar dina bilder med följande mediatyper: video, självporträtt, live photo-bild, porträtt, lång exponering, panoramabild, uppsnabbat, slowmotion, cinematisk, bildserie, skärmavbild, skärminspelning.

Eller vad du har för inställning under Inställningar > Kamera > Format, det påverkar om bilder och videor tas i HEIF/HEVC eller JPEG/H.264? Själv använder jag Högeffektiv.

Eller om bilden eller bilderna du försöker ladda upp är jättestora? Dvs om du aktiverat ProRaw och upplösningsformat vilket gör bilderna 5-75 MB stora?

Vilken version av iOS använder du (syns under Inställningar > Allmänt > Om > iOS-version)? Själv har jag 17.5.1.
 
Centano Centano skrev:
Använder inte iPhone något skumt filformat?
Inte skumt. HEIF är ett standardformat och efterföljare till JPEG. Används precis överallt. Oavsett detta så brukar de flesta system hantera detta sedan många år. Hur Byggahus-appen hanterar det får Per svara på, men jag använder den funktionen med iPhoneOS/iPadOS hela tiden.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inte skumt. HEIF är ett standardformat och efterföljare till JPEG. Används precis överallt. Oavsett detta så brukar de flesta system hantera detta sedan många år. Hur Byggahus-appen hanterar det får Per svara på, men jag använder den funktionen med iPhoneOS/iPadOS hela tiden.
Nja, heif/heic är främst använt av apple-produkter. För resten av världen är det ett evigt jox att hålla på med dem.

Det var för övrigt så sent som 2023, i en uppdatering av Windows 11, som man inte behöver ett extra program för att öppna dem i en vanlig dator.
 
G Genomklok skrev:
Nja, heif/heic är främst använt av apple-produkter. För resten av världen är det ett evigt jox att hålla på med dem.

Det var för övrigt så sent som 2023, i en uppdatering av Windows 11, som man inte behöver ett extra program för att öppna dem i en vanlig dator.
Fast de där argumenten är ju akademiska.
- ”Hålla på med” är inget som en normal användare behöver bryr sig om. Skicka bilden och det är klart.
- Det har varit en MPEG-standard sedan 2015. Allt stödjer det, även om det kanske inte används internt i OS:et som bas. JPEG blir leveransformat.
- De flesta uppladdningsfunktioner läser ut till JPEG ändå, så det finns inget problem även om HEIF-stöd saknas. Svårt att avgöra om Byggahus-konverterar ”backend” eller vid uppladdningstillfället,
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Inträffar felet när du använder appen eller Safari i din iPhone?
Vet du om bilden har något särskilt mediatyp som panorama, uppsnabbat, slowmotion, cinematiskt eller om bilden är jättestor?
Vilken version av iOS använder du (syns under Inställningar > Allmänt > Om > iOS-version)? Själv har jag 17.5.1.
Använder ingen app eller Safari.
Har kopierat bilderna till datorn. De slutar på .jpg, och Windows visar dom utan problem.
Använder Edge från datorn när jag postar här.
iPhonen används endast som kamera, har inget abb. till den.
 
Kan du maila några bilder till per@byggahus.se så att jag kan försöka?
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fast de där argumenten är ju akademiska.
- ”Hålla på med” är inget som en normal användare behöver bryr sig om. Skicka bilden och det är klart.
- Det har varit en MPEG-standard sedan 2015. Allt stödjer det, även om det kanske inte används internt i OS:et som bas. JPEG blir leveransformat.
- De flesta uppladdningsfunktioner läser ut till JPEG ändå, så det finns inget problem även om HEIF-stöd saknas. Svårt att avgöra om Byggahus-konverterar ”backend” eller vid uppladdningstillfället,
Om den normala användaren endast har sina bilder i telefonen så funkar det säkert bra för dem. Och det är säkert en inte obetydlig andel användare som är nöjda med det. Det är ju skönt att det verkar funka för dig i alla fall 🙂
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Kan du maila några bilder till per@byggahus.se så att jag kan försöka?
Tack för det, jag mailar en bild till dig som jag inte lyckas ladda upp i forumet.
 
Ha! Nu funkar det!
Fipplade runt lite, och nu blir bilderna från iPhonen i .heic format.
Öppnar jag dessa i Windows och sparar i .jpg så funkar det att ladda upp!


En närbild av ett stort metallskruvstäd täckt av färgstänk, placerat på en arbetsbänk i en verkstad. I bakgrunden syns en skruvmejsel och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Skumt. Här är en uppladdning av en HEIF (.heic) direkt från iPadOS i Safari. Den blir under uppladdning konverterad till .jpeg. Troligtvis av byggahus-uppladdaren i formuläret.
Edit: Nej, det går inte att välja en HEIF/HEIC-fil när man laddar upp från en mapp. Däremot från Bilder-appen. Uppladdaren begär antagligen JPEG.
Förhandsvisning av uppladdad strandbild i JPEG-format på ett diskussionsforum, ursprungligen från en HEIF-fil på iPadOS i Safari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grön båt ligger på en sandstrand vid en stilla kust. Det finns grönska längs stranden och träd i bakgrunden under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Japp, narturligtvis ska Apple ha ett eget format som ingen annan använder?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Japp, narturligtvis ska Apple ha ett eget format som ingen annan använder?
Som sagt: MPEG-standard sedan många år. HEIF/HEIC är också standardformat i Android och Googles fototjänster sedan länge
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Som sagt: MPEG-standard sedan många år. HEIF/HEIC är också standardformat i Android och Googles fototjänster sedan länge
OK! Där ser man! Men det funkar inte med .heic att ladda upp från datorn här på forumet iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.