Vilket sätt är bäst att koppla en ack-tank? Att skicka in värmen längst upp på toppen och koppla shunten uppe på sidan eller skicka in värmen uppe på sidan och koppla shunten längst uppe på toppen? :-/
 
Ladda uppe på sidan inte i toppen så blir skicktningen bättre.
Om du laddar i toppen ger det ett nedåtriktad omrörande inlopp.
Du kan använda samma anslutning till shunten och laddning.
Använd anslutningen i toppen till expansion och luftning.

/Patrik
 
Tack för svaret!
Kan man koppla shunten och laddningen på samma anslutning på tanken? Kan man då även om man vill koppla shunten lite innan tanken på laddledningen?
 
Ja flödes riktningen i röret mellan tanken och t-korset mellan laddning och framledning kan variera beroende på laddflödet och värmebehovet, shunten tar bara den mängd från framledningen som behövs resten blandas in från returen.

/Patrik
 
Med andra ord så kan jag koppla in shunten på laddledningen mitt emellan pannan och tanken? Jag trodde att shunten tog en del vattnet från pannan då, även när den är kall.
 
Jag har tre tankar. Jag tar ut shunten mellan första och andra tanken, räknat från pannan.

Toppanslutningen använder du till luftning, men inte till expansion. Ta expansionen från returen från tank till panna istället. Ingen mening att köra ut hett vatten till expansionskärlet.
 
Är det dumt att koppla shunten på tank toppen?
 
Det beror på vad du prioriterar.
Ansluter du shunten på toppen prioriterar du värmen i huset, för varje gnutta varmvatten kommer att köras ut till elementen, tills det är slut.
Prioriterar du varmvattnet ska du ansluta shunten på sidan. Då har du lite varmt vatten kvar i toppen på tanken, och det går fortfarande att duscha anständigt, även när det börjar bli svalare i huset.

Jag har det sistnämnda. Hellre 18°C i huset och vettigt duschvatten än 19°C och kallt vatten.
 
apersson850 skrev:
Jag har tre tankar. Jag tar ut shunten mellan första och andra tanken, räknat från pannan.

Toppanslutningen använder du till luftning, men inte till expansion. Ta expansionen från returen från tank till panna istället. Ingen mening att köra ut hett vatten till expansionskärlet.
Då har du antagligen ett öppet kärl på vinden med cirkulation?
Ett slutet kärl går alldeles utmärkt att ansluta till toppen av tanken.

/Patrik
 
Pasta skrev:
[quote author=apersson850 link=1143481612/0#5 date=1143529742]Jag har tre tankar. Jag tar ut shunten mellan första och andra tanken, räknat från pannan.

Toppanslutningen använder du till luftning, men inte till expansion. Ta expansionen från returen från tank till panna istället. Ingen mening att köra ut hett vatten till expansionskärlet.
Då har du antagligen ett öppet kärl på vinden med cirkulation?
Ett slutet kärl går alldeles utmärkt att ansluta till toppen av tanken.

/Patrik
[/quote]

Ja , det går, men varför göra exp.kärlet till ett stort element + att blåsan åldras fortare av värmen
 
Hocke skrev:
[quote author=Pasta link=1143481612/0#8 date=1143538773][quote author=apersson850 link=1143481612/0#5 date=1143529742]Jag har tre tankar. Jag tar ut shunten mellan första och andra tanken, räknat från pannan.

Toppanslutningen använder du till luftning, men inte till expansion. Ta expansionen från returen från tank till panna istället. Ingen mening att köra ut hett vatten till expansionskärlet.
Då har du antagligen ett öppet kärl på vinden med cirkulation?
Ett slutet kärl går alldeles utmärkt att ansluta till toppen av tanken.

/Patrik
[/quote]

Ja , det går, men varför göra exp.kärlet till ett stort element + att blåsan åldras fortare av värmen
[/quote]

Förklara hur menar du att det kommer varmt vatten till det slutna kärlet?
Dubbelriktat flöde i röret (expansionsledningen) eller????

/Patrik
 
Förenklat:
När system är kallt är kärlet tomt på vatten.
När system är varmt är kärlet fullt med vatten.
Om kärlet är anslutet mot varmt vatten blir det varmt vatten i kärlet.
Om kärlet är anslutet mot kallt vatten blir det kallt vatten i kärlet.
 
När vattnet blir varmare blir volymen större och trycks in i kärlet och blåsan trycks ihop. Sitter kärlet då på toppen trycks varmt vatten in.
Rätta mig gärna om jag har fel :)
 
RoKe hann visst före,
och tack för medhållet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.