Hej på er!

Ber om ursäkt ifall det finns en annan flik för detta i forumet, men till grejen då!
Är till att bygga en liten campervan av en Kangoo Maxi här inför sommaren och har det mesta löst, men har blivit lite konfunderad när det kommer till att ladda mitt fritidsbatteri jag tänkt använda mig av..

Kommer ha en solpanel på taket som är kopplad till en MPPT-regulator som sen ett fritidsbatteri också kopplas in i. Den delen är ju enkel liksom, men sen hade jag tänkt kunna ladda fritidsbatteriet medans jag kör också, alltså från startbatteriet.

Separat så har jag förstått det som att man egentligen bara behöver koppla pluspolen över ett skiljerelä så sköter det sig självt och i sin tur inte då kan ladda ur startbatteriet, men då kommer jag till den EGENTLIGA frågan här: Hur kopplar jag ihop båda delarna?

Är det bara att koppla fritidsbatteriet till MPPT-regulatorn som vanligt eller måste man göra något speciellt däremellan?

Tacksam för svar

Vänligen,
Jimmy
 
Använd en dc-dc laddare parallellt med mppt på batterierna.
 
D David__11 skrev:
Använd en dc-dc laddare parallellt med mppt på batterierna.
Hm okej! Hur skulle detta då kopplas i följd?
Edit: Googlar lite på DC DC laddare och det enda märket som verkar göra dessa är Victron?
Vad gör en dc-dc laddare egentligen?
 
Du skulle nog få bättre svar på ett camper van forum, men antingen kopplar du solcell -> mppt -> batteri och parralllet med det generator -> dc-dc -> batteri. Eller så hoppar du över dc-dc laddaren men det är eventuellt lite mindre snällt mot batteri och generator. Jag tror Dc-dc laddaren ser både till att generator inte blir överbelastad (vet inte om det verkligen är ett problem) och att du får en laddningskurva på uppladdningen av batteriet.
 
D David__11 skrev:
Du skulle nog få bättre svar på ett camper van forum, men antingen kopplar du solcell -> mppt -> batteri och parralllet med det generator -> dc-dc -> batteri. Eller så hoppar du över dc-dc laddaren men det är eventuellt lite mindre snällt mot batteri och generator. Jag tror Dc-dc laddaren ser både till att generator inte blir överbelastad (vet inte om det verkligen är ett problem) och att du får en laddningskurva på uppladdningen av batteriet.
Tack för svar!
Har googlat runt lite mera och det verkar som att man vill köra en DC-DC laddare när det gäller AGM batteri (som fritidsbatteri). Om man använder ett mer traditionellt batteri ska det gå att använda ett skiljerelä. Men isf bör det ju kunna se ut såhär då..?

(Kanske syns, men är ingen elingenjör på ritningar haha)
 
  • Schematisk bild som visar kopplingar mellan startbatteri, fritidsbatteri, solpanel och tillbehör med automatsäkringar och skiljerelä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Koppla pluspolen från startbatteriet till ett skiljerelä och därifrån till fritidsbatteriets pluspol.
koppla minuspolen från startbatteriet till skiljereläets minuspol.

koppla minuspolen från startbatteriet till fritidsbatteriets minuspol.

Koppla MPPT plusutgången till fritidsbatteriets pluspol.
Koppla MPPT minusutgången till fritidsbatteriets minuspol.

Ett sådant här skiljerelä funkar klockrent.
https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-automatiskt-2000042018
 
jimmywest jimmywest skrev:
Tack för svar!
Har googlat runt lite mera och det verkar som att man vill köra en DC-DC laddare när det gäller AGM batteri (som fritidsbatteri). Om man använder ett mer traditionellt batteri ska det gå att använda ett skiljerelä. Men isf bör det ju kunna se ut såhär då..?

(Kanske syns, men är ingen elingenjör på ritningar haha)
Du behöver inte två säkringar på samma krets
El-schema som visar en krets med startbatteri, två automatsäkringar och ett skiljerelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.