Hej. Står inför dörren att montera in nytt system i huset med en CTC2200 kombipanna och 4 st 500 l acctankar. En av tankarna är med tappvattenslinga och elpatron. De andra är utan slingor. Pannan ska inte stå i samma rum som tankarna, utan det är en vägg emellan. Laddutrustningen jag har är en Differenstermostat 1 (hs perifal) och två CP med en Termobac DB 40 emellan. Jag är lite kluven på hur jag bör koppla in det och har försökt läsa mig till en del här. jag har uttag på pannan till radiatorerna med shunt, bör jag koppla in dessa här eller någon annan stans, ex vid någon tank? Såg på baxis hemsida hur laddutrustningen ska kopplas in men hur gör jag om jag ska ha 4 tankar?http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/baxi_termomat1-0402.pdf
Spelar det någon roll var ag sätter tryckkärlet? Det finns ett uttag på pannan men jag skulle hellre ha det vid tankarna.
 
Du får ett bättre system om du bara använder ena pumpen och aldrig driver tillbaka varmt vatten till pannan. Det förutsätter dock beredare i en tank och radiatorsystemet anslutet till tankarna.

Förbind alla fyra tankarna med två rör och anslut mot pannan till höger på ena röret och vänster på andra så får du samma gångväg genom alla tankar.

Gör en ritning så vi ser hur du tänker dig.

Sätt tryckkärlet vid tankarna och säkerhetsventilen vid pannan.
 
Hej. Varför måste det vara beredare i en tank, räcker det inte med tappvattenslinga?
Om jag ansluter ena röret till höger och andra till vänster kan jag då stänga bort någon/ några tankar på sommaren? Hur gör ni andra med flera tankar, kör ni el på sommaren eller laddar alla tankar fullt för varmvattnet?
 
Beredare skall läsas som varmvattenberedning, slinga är ok.

Sätter du en kulventil på nedre utlopp på alla tankar kan du välja individuellt om dom ska vara med eller inte. Samtidigt slipper du tappa så mycket vatten vid en läcka.

Det finns ett gammalt feltänk som säger att man ska bara ha en tank inkopplad när man bara eldar för VV. Det bygger på att man har så dåligt isolerade tankar att dom kallnar lika fort vare sig man har en eller flera inkopplade. Men ska man köra elpatron längre tider spar man en del på minskade förluster om bara en tank hålls varm.
 
Hej. Ungefär såhär har jag tänkt mig det, men jag vet inte riktigt hur jag skall koppla in vattnet till radiatorerna. Jag har en shunt som passar direkt på pannan men har ändå för avsikt att köpa en shuntstyrning så då kanske man köpen ny shunt samtidigt? Något annat att tänka på vid rördragningen?
 
  • PANNRUM.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer att få luftproblem med anslutning i toppen av tankarna. Bättre att använda övre sidoanslutning och förbinda toppanslutningana med ett klent rör via en kulventil till golvbrunnen för avluftning.

Anslut expansionskärlet på nedre röret så ökar du livslängden och minskar värmeförluster.

Köp en ny shunt med 22 mm klämringskoppling och anslut mellan övre och nedre laddrör. Skippa beredaren i pannan och återladdningspumpen.

Att skicka in kallt vatten i pannan vilket blir resultatet utan ett riktigt laddpaket förkortar livslängden på pannan...
 
Redigerat:
Hej. Har ritat om lite men vill bara se om jag förstått dig rätt. Spelar det någon roll om jag använder den övre anslutningen på toppen på pannan eller ska jag använda den övre sidoanslutningen även här? Vad är det lämpligt med för laddutrustning till denna anläggningen? Var bör den anslutas och spelar det någon roll om den sitter vid tankarna eller pannan? Är det något av rören som ska luta eller inte skall luta åt något håll? Är väldigt tacksam för dina svar!
 
  • PANNRUM2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det man vill uppnå är att luft inte samlas i något rör och stör laddning/urladdning. Som du ritat nu kan luften (ånga) samlas i övre delen av tankarna och stör ej. Röret från pannan till tankarna kan anslutas i toppen av pannan men bör luta uppåt mot tankarna, i alla fall aldrig åt andra hållet så att luftfickor kan bildas. Innan röret ansluter mot shunten kan du göra en böj/avstick nedåt så minskar luftbehovet i elementen.

Ett laddpaket med någom form av termostat är bra eftersom det hindrar att för kallt vatten går in i botten av pannan och ger korrosion. Tex Laddomat 21, Termovar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.