hej
Här en larvig fråga från en ”tant” och
rookie på åkgräsklippare, Stiga hst 14. Effektiv maskin men nu stendöd. Behöver ladda batteriet, men vet ej hur. Ska batteriet sitta kvar under tiden eller plockas ut? (Lite bensin kvar i tanken sedan förra året)
Hur undvika gnistbildning? Om ngn kan ge mig en lista med a b c - varje steg så skulle jag vara oerhört tacksam.
 
Batteriet kan sitta kvar. Se till att ”tändningen” är av.
Anslut laddarens klämmor till batteriet, plus till plus, minus till minus. Vicka lite på klämmorna så det blir bra kontakt, kan vara lite oxid som man nöter bort.
Sedan sätter du laddarens stickpropp i väggen.

Nu ska laddaren på något vis indikera att det laddar.

När det laddat klart, ta stickproppen ur väggen.
Ta loss klämmorna och prova om den vill starta.

Vill det sig inte finns det många andra fel som kan ha uppstått.

Protte
 
  • Gilla
Teddielee
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Batteriet kan sitta kvar. Se till att ”tändningen” är av.
Anslut laddarens klämmor till batteriet, plus till plus, minus till minus. Vicka lite på klämmorna så det blir bra kontakt, kan vara lite oxid som man nöter bort.
Sedan sätter du laddarens stickpropp i väggen.

Nu ska laddaren på något vis indikera att det laddar.

När det laddat klart, ta stickproppen ur väggen.
Ta loss klämmorna och prova om den vill starta.

Vill det sig inte finns det många andra fel som kan ha uppstått.

Protte
Tack!
Så länge som jag inte ens har nyckeln i, så är väl tändningen av. Eller hur?
Inget annat jag bör ta bort/ skruva av innan laddning?
 
Nej inget annat, du behöver bara fylla på med ström.

Protte
 
  • Gilla
Teddielee
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Nej inget annat, du behöver bara fylla på med ström.

Protte
Tusen tack!
 
Nu visar det sig att mitt 12 volts batteri inte tar emot laddning. Har en intelligent laddare inställd på MC - men såg sedan att det finns både 12 och 6 volt till MC.
Har jag laddaren fel inställd? Ska jag ändra till bilbatteri i laddningen?

Och om jag ska beställa en ny på nätet - hur vet jag exakt vilket batteri som passar?
Finns alla möjliga sorter.
Tex kallat startbatteri, no name.
Finns flera olika i 12 volt men med olika AH. Vad är AH i sammanhanget?
 
  • 12V 30Ah startbatteri för åkgräsklippare med måttangivelser och polaritetsmärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
försök få tag i laddare av den gamle sorten (ointelligent)
eller testa att koppla in ett 9 volts ficklampsbatteri samtidigt för att lura din intelligenta laddare

Ah=ampertimmar
 
Cheesen
T Teddielee skrev:
?

Och om jag ska beställa en ny på nätet - hur vet jag exakt vilket batteri som passar?
Finns alla möjliga sorter.
Tex kallat startbatteri, no name.
Finns flera olika i 12 volt men med olika AH. Vad är AH i sammanhanget?
Mät batteriet så att yttermåtten på batteriet du beställer passar. Kolla så att polerna är på samma sida, då funkar batteriet.
Till en gräsklippare är det inte så noga om batteriet ger 15 eller 17 AH det är nämligen måttet på mängden energi som batteriet kan innehålla. Kraften är fullt tillräcklig för att starta klipparen oavsett.

Ett batteri med mindre mängd energi kommer dock inte att hålla lika länge som ett med mer energi men det är inte det som avgör livslängden på ditt nästa batteri utan det som är avgörande för livslängden är hur man underhåller batteriet under vinterhalvåret.
 
Cheesen
T Teddielee skrev:
Nu visar det sig att mitt 12 volts batteri inte tar emot laddning. Har en intelligent laddare inställd på MC - men såg sedan att det finns både 12 och 6 volt till MC.
Har jag laddaren fel inställd? Ska jag ändra till bilbatteri i laddningen??
Har du provat att starta klipparen med hjälp av startkablar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.