Ska förnya mitt värmesystem. Har idag en gammal CTC oljepanna med pelletsbrännare. Skulle handla några säckar häromdagen. Priset hade gått upp c.a 50% kostade 60 kr på byggmax. Hade tänkt en ny pellets panna och solfångare. Me nu vete tusan. Tänkte kanske luft vatten värmepump med acktank och kanske solfångare och vattenmantlad kamin. Nu när elpriset fluktuerar jättemycket under dygnet kanske det skulle vara värt att köra vp bara på natten.
 
Ibland verkar det finnas hur mycket pengar som helst bara man kan köra vpn på natten.....solfångare, vattenmantlad vedspis acktank, luft vatten....jo jo smakar det så kostar det
 
V Vector skrev:
Ibland verkar det finnas hur mycket pengar som helst bara man kan köra vpn på natten.....solfångare, vattenmantlad vedspis acktank, luft vatten....jo jo smakar det så kostar det
Konstruktivt svar. Tack
 
  • Haha
Nils-Orvar
  • Laddar…
Jag funderar också på det där. Lurigt att räkna på.
 
Om det blir en "vanlig" vinter och södra delen av landet, så vete tusan. Det kan ju skilja rätt många grader på natt/dags temp. så pumpen får ju jobba hårdare för att hålla temp. Om du dessutom ska ladda acktank med vad jag gissar maxtemp för vad din vp klarar så kommer den gå rätt tungt. Är elpriset 1/2a på natten mot pris på dagen så kanske.
 
Har sedan halvtannat decennium en luft-vatten VP med en 500 liters tank. Har hittills funkat mycket bra, drog ned förbrukningen från ca 35.000 kWh / år första två åren (elpatroner i en uttjänt olja/elpanna som fanns när vi flyttade in) till ca 16.000 kWh. Har senaste åren gått upp mot 17-18 i takt med att barnen vuxit...
När temperaturen kryper nedåt -7-8 grader går det lite trögt och elpatronerna börjar stötta, och vid -11 stänger reglersystemet av VP.

Satte in en "liten" vattenmantlad kamin där pannan tidigare stod (tillgång till rökkanal), nominell effekt ca 16 kW för att kapa förbrukningstopparna, lättare hålla värmen i huset samt som reservkälla i händelse av längre borftall av el.

Det enda som jag inte är riktigt nöjd med är väl att ack.tanken är i minsta laget. Tar ca tre timmar / fyra inlägg av bra ved så har du full tank med 80+ gradigt vatten (normal drifttemp vid VP-drift är 55 grader i toppen, 22 i botten). Tyvärr räcker inte detta en hel natt om det är en riktigt klar och fin vinternatt med 10-15 minus - i bästa fall i kanske fyra timmar från sista ilägg (hänger förstås ihop med hur välisolerat huset är).

Mitt råd är därför att om du skaffar en kamin - se till att ha ett rejält vattenmagasin för den att jobba mot.

Kaminen kostade nog inte mer än runt 20.000 kr, gissar att jag sparat in de pengarna i minskad elförbrukning för länge sedan och hoppas innerligt att veden som beställdes i sommras levereras snart...
 
  • Gilla
TB3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.