Hej!

Har tänkt bygga en "låda", ca 4 meter bred 0.6 meter djup och nästan 2 meter hög med lite sluttande tak, mot en garagevägg.

Jag har tänkt förvara ca 16 - 20 däck i denna låda.

Problemet är att då garaget är brunsvart så kommer jag ju vilja ha lådan i samma färg, Jag misstänker därför att det kan bli ganska varmt i lådan.

Det sluttande taket kommer jag nog klä med svartplåt. Dessutom vätter denna garagevägg mot söder, dock med en lite buskage som skuggar.

Jag kan tänka mig att att isolera lådan med isolerskivor, förhoppningsvis ska 45-50mm räcka.

Min fråga är nu om någon har någon erfarenhet ang däckförvaring och om detta är absolut ej att föredra.

En bil kan ju stå i sol och däcken blir varma så jag tycker att det borde fungera.

Om livslängden på ett däck är max 10 år så kan jag acceptera att att förkorta detta med ca 2 år. Men mer skulle kännas lite dyrt.

Alla tips och åsikter är välkomna!

Mvh
Fredrik
 
Jag hade nog istället valt att ventilera lådan med till/frånluft för att hålla en hyfsat låg temperatur under sommarmånaderna. Isolerar du så kan dyu få fuktproblem om du inte gör det på rätt sätt + att det kostar mer. sätter du t.ex ventiler i golvnivå och sedan precis under taket borde du få god luftväcling i lådan och det borde räcka för att undvika alltför dramatiska temperaturskillnader när solen står på.
En alternativ lösning är att borra två 100mm hål in till garaget och ventilera därifrån om du vill undvika minusgrader i lådan. Nackdelen är att lådan är oisolerad och ger den del värmeförluster vintertid.
 
Tusen tack för tipset!

Ja kanske räcker det med att fixa ventillation uppe och nere.
Jag får väl testa helt enklet!

Mvh
Fredrik
 
J
jag hade nog endast byggt 3 sidor för att vara säker på att det inte blir för varmt för då förstörs däckena på nolltid..
 
Jag hade nog letat en bättre plats och valt en bättre kulör.
Vad som skulle kunna förbättra det hela är dubbla väggar med ventilation mellan.

Protte
 
Hej!
Tackar för svaren, som var mycket tänkvärda.

Ja jag har inte knäckt denna nöt ännu.

Min sensate tanke är att bara bygga 3 sidor, så att det kanske är lite glipa på några cm mellan garage och låda samt kanske utan golv. Då borde det ju mao bli ganska luftigt tycker jag. För att minska värmen ytterliggare i lådan hoppas jag isolering på 45mm ska räcka under tak delen.

Kanske är det inte heller helt tokigt med en vit låda med brunsvarta knutar.

Men som sagt det är mina senaste tankar.

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.