Jag skulle måla gammal pärlspont som jag plockat fram i köket. (Har rivit ner skivor, skrapat, spacklat och slipat och hållit på.) Så köpte jag, som de föreslog på K-Rauta, Beckers Elegant Aqua Lackfärg. Men när jag började rolla på blev det dåligt. Färgen lossade och dröste ner på golvet. Då provade jag med pensel istället. Kändes något bättre men efter några timmar har färgen krackelerat och det ser förj-vligt ut.

Krackeleringen har uppstått både där färgen ligger lite tjockare och på tunnare områden. Jag hade som sagt slipat underlaget med sandpapper så vad har jag gjort för fel? Någon som känner igen problemet?
 
Vattenbaserad lackfärg är alltid bra att grunda annars händer just såna här saker....
 
Jaha, både i butiken sa man och på burken står det att det inte ska behövas. Men uppenbarligen stämde det inte just den här gången. Åker och pratar med dom om en stund.
 
Det visade sig att färgen som pärlsponten var målad med sedan tidigare (30-talet) var för fet att måla färdigfärg på. Så visst blir det till att grunda iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.