Hej alla.

Jag har en superfin teakbord som jag älskar väldigt mycket.Typ soffbord för vardagsrummet.

Men den syns inte mycket för jag har vaxduk över den för att kunna äta utan att oroa mig över att skada bordet. (ja liten lägenhet)

Så jag undrar om det finns någon lack som är supertålig och tål smulor, vattenfläckar, läsk, smuts, fett osv.. och att man kanske inte torkar av direkt utan kan stå en glas i 1 dag..

Bordstabletter vill jag INTE ha.
Transparent duk känns så B.

Så lack då?

Bordet verkar redan vara lackerad - tror jag!

Finns det någon lack som man kan måla direkt över och tål mycket?
Och att det inte förstör utseendet.

TACK!!
 
Lacken du ska använda för detta heter Le Tonkinois. Du bör slipa bort gammal lack om du inte vet vad det är, och kolla noga på hur Le Tonkinois ska appliceras, man grundar nämligen med en olja, vilket annars är tabu före lackning.

Denna lack är vanlig bland båtfolk som lackar teak i sina båtar, både in och utvändigt. Min rorkult tex som står ute året om är lackad med detta. Den får ett nytt lager varje år, ovanpå det gamla, är blank och fin som ny för jämnan.

Lacken finns i båttillbehörsbutiken, om inte annat. Hjertmans.se t.ex. borde ha.
 
Intressant.

Synd att man inte kan smäcka på direkt utan att ta bort gammal lack. ;) För det ser fint ut som det är nu, men ja jag förstår att man kanske inte kan blanda olika kemikalier/material.
 
Eventuell kan man lacka över den gamla lacken om man grundar med deras Bio Impresssion först. Vilket jag iofs tycker man ska göra oavsett. Men för att vara på säkra sidan för bästa resultat tycker jag även att man ska ta bort den gamla lacken, såvida det inte redan ser fint ut och lacken är hel och fin. Notera att Le Tonkinois i grunden är en högblank lack, vill man ha en matt yta använder man deras matteringsmedel.
 
Ok, tack.
Får kolla upp detta här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.