M
Hej!

Går det att lacka / lägga hårdvax på en träskiva som är behandlad genom att bränna ytan (shou sugi ban) istället för att olja den?

Tycker att bränning verkar ge ett djupare och med levande utseende än att bara betsa. Lackeringen/vaxet kommer in då det är högst olämpligt att gnida sot på allt som kommer i dess närhet. Även lukten bör minska genom detta.
 
Jag misstänker att en olja inte kommer att penetrera ytan, så vax / lack är nästan att föredra. Om du har möjlighet att prova metoden på en separat bit så föreslår jag att du testar att försegla med en 2 komponent epoxi-, eller 1K polyuretanlack. Vax kan eventuellt förtvålas i reaktion med rester på den brända ytan, och du får du en tråkig mjölkig yta, så det bör också testas separat.

Sen beror det lite på till vilken grad du bränner träet - och var det ska användas. Är det bara en lätt avbränning så kan det räcka med att rotborsta och polera ytan med lite paraffinolja och stålull. Ska ytan dessutom vara utomhus så lär väder och vind lösa sotresterna under en regnig sommar.

Förutsätter att du har ett parti 500 år gammal ceder på väg från Japan ;)

EDIT: Ytterligare ett alternativ är att kolla upp vad Amerikanska företag använder för "sealer". Det är något oljeliknande men som verkar bidra med lite yta och patentering.
 
M
Ja exakt - tänkte göra några småbitar att testa på först. Får nog testa olika träslag också för att se hur mönstret blir!

Tack för tipsen iaf, ska hålla mig borta från vax. Amerikanarna verkar vara förtjusta i att behandla med "tung oil" som tydligen ska ge en hård och fin yta. Tror det var valnötsträolja, men är lite osäker.

I en timmerfilm som lades upp här ganska nyligen så gjorde han shou sugi ban-behandling och oljade efteråt, men han brände även oljan efteråt. Varför vet jag inte riktigt :)

Haha jo - jag tyckte att en skiva var för snålt så jag beställde ett helt jäkla trä av Japaneserna :D
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Om jag minns rätt så är tungolja typ detsamma som vad här hemma brukar gå under kinesisk träolja. Enligt allvetande wikipedia så är tungträdet giftigt, även nötterna som man gör oljan av, så jag skulle personligen undvika att använda det för inomhusbruk.

Gissar att flammningen av oljan är en raggarvariant på att göra standolja (koka oljan på hög temp under tryck), så att du får någon slags fernissa på ytan.

EDIT: Att elda på oljan gör att den tränger in i träet bättre och oxideras snabbare, vilket hjälper till att binda upp alltsammans.

Ska du ha din shou sugi inomhus så kan du testa med vanlig trälack för snickerier. Lägg på en blank först, för att få en bra yta, och därefter en variant med lägre glans om du vill ha det.
 
Redigerat:
M
Tack för många bra råd! Ska nog försöka få fram några bitar att testa lite på :)

Ska bygga ett staket strax där stolparna skall slås ner i jorden. Är det någon som vet om shou suhi ban kan fungera som rötskydd för att skippa impregnerade stolpar?
 
Det är klart bättre än obehandlade stolpar, har för mig att det till och med var så man brukade behandla trä som skulle ner i backen. Osäker på vilken metod som är mest effektiv, men med helimpregnerat virke så har du även fått stolpen skyddad ovan mark.
 
  • Gilla
Lunkan71
  • Laddar…
M
Ja absolut - helimpregnerat är ju egentligen bättre på det viset. Däremot så försöker vi leva så giftsnålt som möjligt och hade därför gärna undvikt impregnerat trä i all mån det går.
Detta pga att man med tiden har förbjudit varje impregneringssätt som lanserats på marknaden efter ett gäng år då dem kanske inte var så hälsosamma som man först trodde.

Vilket är ett ganska stort problem då man inte har tid att avgöra hur farligt något faktiskt är, utan man gör ganska ofta felaktiga uppskattningar.

Sedan finns det ju även dem som hävdar att impregnering inte lämnar träet, vilket ju då borde innebära att det i så fall aldrig skulle ruttna, men det gör det ju.

Så därför är jag lite inne på att bränna stolparna istället, kanske även pensla dem med olja och bränna oljan också likt det vi diskuterat tidigare i tråden?
 
Eller tjära?

Edit: och all heder åt er för att ni anstränger er när det kommer till miljöpåverkan! (y)
 
M
Som lite kul kuriosa så drog jag igång en liten eld idag och brände samt tjärade granstolpar som skall sitta runt ett land och hindra hjortarna från att äta upp blåbärsbuskarna. :)

Edit: ser nu att det ser ut som att nästan hela stolpen är bränd och tjärad på sista bilden, men det är alltså bara drygt 60 av 200cm som är behandlat.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
M
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att testbränna en bräda och borsta den med mässingsborste.
Blev väldigt bra tills dess att jag strök på linolja, då blev den alldeles för mörk.

Vad tror ni om att bygga altan av kärnfuru och behandla med shou sugi ban samt efterbehandling?
 
  • Gilla
Lofjärden och 2 till
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Vad tror ni om att bygga altan av kärnfuru och behandla med shou sugi ban samt efterbehandling?
Lär bli läckert... men varmt att kliva på om solen har varit framme. Det finns färdigt altanvirke som kallas thermowood (eller luma?), vilket utnyttjar en liknande process där man bakar träet istället. Virket har en nötbrun nyans.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.