Har ett gammalt kök HTH med massiva ekluckor med spegel i, som jag funderar på att måla/lackera
Är då sprutmålning enda sättet? Eller är det möjligt att rulla, och få ett bra resultat ?
Förmodar att efter en riktig avfettning så måste det till en bra grundfärg för att få fäste.

Tacksam för tips och råd:)
 
Åsa Lund
Otroligt mycket jobb krävs för att få det bra. Du borde kunna få Rot på sprutmålning?
 
Det smidigaste är att lämna in dem på lackering. Kostade ca 5000 för grannen för några år sedan, rätt stort kök.

ROT får man bara om arbetet sker på plats och man sprutlackerar inte gärna köksluckor hemma.
 
Värt att tänka på är att stommarna kan behöva bättras på samtidigt. Svärmor lämnade in ekluckorna och hade en målare på plats för att måla stommar och annat icke löstagbart. Tänk också på att eftersom Ek har öppna porer så kommer ådringen lysa igenom även efter målning om man inte gör ett digert underarbete. I svärmors fall ser det bra ut, men det kan vara bra att veta om.

Då du ändå inte sprutmålar själv vore det nog en god idé att ta in ett par offerter på jobbet. Då kan du också få input kring om det finns alternativa sätt att lösa det på i ditt fall.
 
arvid53 skrev:
Är då sprutmålning enda sättet? Eller är det möjligt att rulla, och få ett bra resultat ?
Förmodar att efter en riktig avfettning så måste det till en bra grundfärg för att få fäste.
Det beror på hur bra resultat du vill ha, och förstås på hur bra du är på att måla. Jag kan få till en rätt schysst finish med pensel, och så gillar jag att det ser handmålat ut (men det får inte vara amatörstripigt).

För att måla Ek så bör den mycket riktigt avfettas och tvättas ur ordentligt, innan man grundar med blockande primer för att låsa in eventuella missfärgande ämnen som är kvar. Men, lämnar du ut luckorna på lackering så är det ju inte ditt problem...

Ett sista alternativ kan vara att spara Ekluckorna som de är och beställa en uppsättning nya luckor istället i ett billigare, mer lättmålat material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.