Hej!

Jag ska sprutlackera mina innerdörrar som är i trä. Någon som har tips på en bra färg? Och dom färgerna jag behöver så som grund och den vita, thinner mm..

Tänkte åka in till en färgburik i veckan men frågar er här innan så man inte blir ruinerad på det dyraste dom har bara för att dom säger att det är bra.

Ps, jag har färgspruta, kompressor osv. Har även lackerat en hel del med spruta så det vet jag hur jag gör. Dock aldrig dörrar så därav min fråga om vilka medel exakt jag behöver.

Tack på förhand!
 
Du ska ha syrahärdande färg.
Teknos teknocoat eller tikkurila diccoplast.
Jag hade valt diccoplast då jag tycker den fyller bättre. Du behöver ingen grund utan kan måla och slipa och måla med samma igen. Lägg tunna lager. Lägger du för tjockt torkar det dåligt och kan resa sig när du lägger på ett andra lager eller när du mellan slipat och lackat igen. Det torkar fort med syrahärdande färger. Lacka en sida i taget liggandes. Vänta tills det är helt tort, i ditt fall till nästa dag då du inte kommer kunna påskynda processen i form av rätt luftomsättning och värme i form av en sprutbox innan du vänder på dom.
Åk till en återförsäljare av industrifärg riktad till industrimålare eller till en industrimålare direkt så fixar dom det åt dig från deras återförsäljare. Handla inte från nån vanlig målar butik du kommer absolut bli lurad på pengar.
 
  • Gilla
Vette427
  • Laddar…
K Kallsing skrev:
Du ska ha syrahärdande färg.
Teknos teknocoat eller tikkurila diccoplast.
Jag hade valt diccoplast då jag tycker den fyller bättre. Du behöver ingen grund utan kan måla och slipa och måla med samma igen. Lägg tunna lager. Lägger du för tjockt torkar det dåligt och kan resa sig när du lägger på ett andra lager eller när du mellan slipat och lackat igen. Det torkar fort med syrahärdande färger. Lacka en sida i taget liggandes. Vänta tills det är helt tort, i ditt fall till nästa dag då du inte kommer kunna påskynda processen i form av rätt luftomsättning och värme i form av en sprutbox innan du vänder på dom.
Åk till en återförsäljare av industrifärg riktad till industrimålare eller till en industrimålare direkt så fixar dom det åt dig från deras återförsäljare. Handla inte från nån vanlig målar butik du kommer absolut bli lurad på pengar.
Tack så jättemycket för ett bra och seriöst svar! Jag ska absolut kolla upp dom där färgerna!

Mvh
Tobias
 
När vi sprutmålade våra furu dörrar vita så använde vi spärrgrund (den färgen som är till för rökskadat m m) för att slippa att de gulnar. Kan vara ett bra tips så du slipper börja om som vi fick...
 
Det behövs inte. Du kan måla dörrarna med samma som du slutlackar med. Slipa noga och måla tunna lager tills du är nöjd det kommer bli super fint. Är det alldeles för mycket flagor så tycker jag att du slipar dom helt ren och börjar om så att säga. Jag skriver utifrån mitt yrke som lackerare och erfarenhet. Är dörrarna nikotinskadade så sliper du dom helt rent i vilket fall som helst. Onödigt med dyra grund och spärrfärger.
 
  • Gilla
Vette427
  • Laddar…
K Kallsing skrev:
Det behövs inte. Du kan måla dörrarna med samma som du slutlackar med. Slipa noga och måla tunna lager tills du är nöjd det kommer bli super fint. Är det alldeles för mycket flagor så tycker jag att du slipar dom helt ren och börjar om så att säga. Jag skriver utifrån mitt yrke som lackerare och erfarenhet. Är dörrarna nikotinskadade så sliper du dom helt rent i vilket fall som helst. Onödigt med dyra grund och spärrfärger.
Du vet säkert bäst. Men... Vi slipade helt rent innan och målartvättade innan dess. Efter 4 tunna lager insåg vi att skiten gulnade fortfarande. Då fick vi börja om, vilket var minst sagt surt! Fick tipset att furu alltid gulnar, googlade en del och konstaterade att det var ett sätt att få det bra. Och dörrarna är fina nu typ 3-4 år senare.
 
Okok. Men hade du då syrahärdande färg? Eller nå vattenbaserat skit?
 
Då var det väl kategorin skit :crysmile:. Vattenburen snickerifärg från Nordsjö
 
lopec
Rent generellt är det väl få som står hemma privat och målar sina möbler/luckor med tvåkomponentsfäger, så då är det lättare at få ett bra resultat med spärrgrund och sen vattenbaserat skit....

Oklart var man ens får tag på diccoplast som privatperson?
 
Alla som målar industri eller är återförsäljare. Är ju ingen skillnad gentemot vilken bilfärg som helst som folk kommer och köper av mig eller genom våran leverantör. Jag fixar diccoplast till dom som vill ha också. Han frågade vad han skulle ha och jag svarade vad han skulle ha. Sen får han välja själv. Han får ju se till att det är god ventilation och använda sedvanligt skydd, men det gäller ju även vattenbaserade färger. Men ska resultatet bli som han har i sin vision så är det syrahärdande som gäller. Man kan även lämna in det till dom som inte gör nå annat, men då kostar det ju mer också. Jag tror att med rätt färg fixar han det galant
 
  • Gilla
Vette427
  • Laddar…
Sen ska jag tillägga att det är betydligt lättare att få ett bra resultat med en syrahärdande luck lack än vattenbaserade. Inget ont om vattenfärger, jag använder det dagligen i min billack.
 
  • Gilla
Vette427
  • Laddar…
Palesjö, var hade du tänkt hålla till och sprutmåla?
Den 2K syrahärdande jag använder till snickerier KRÄVER sprutbox.
Dvs en stor fläkt med ett 400 mm rör.

Och det luktar PEST medan det härdar.

Protte
 
  • Gilla
Albin2434
  • Laddar…
Nej varför skulle det vara krav på det? Som yrkesman är det det men inte privat.
Men det är ju ingen skillnad gentemot vattenburen färg? Likväl måste det till ventilation om det ska vara rätt, men i hans fall så spelar det ingen roll. Mask på!
 
  • Gilla
lassebrun
  • Laddar…
Varför just specifikt en stor fläkt och ett 400 rör?
 
Jag tänker inte gå in i den sedvanliga byggahus diskusionen utan lämnar det med mitt svar. Han får bestämma själv antingen lämnar han in det, gör det själv med rätt grejer eller så skiter han i det. Följ mitt råd och du kommer bli nöjd
 
  • Gilla
Vette427 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.