Har funderingar på att lackera våra innerdörrar själv med antingen kompressormatad spruta alternativt med sprayburk om det går att få en bra ytfinish. Sprutan som jag har tillgång är inte direkt i proffsklassen utan en som man får med när man köper en mindre kompressor.
Lönar det att ev ens försöka eller ska man satsa på att lämna in dem? Tanken var att komma lite billigare undan (och samtidigt så lär man sig ju lite :p )
 
Lackerat har jag gjort förut fast mindre detaljer, typ lister bensintank etc med bra resultat dock är ju en dörr betydligt större och man ser dem ju dagligen.
 
Jag har lackat endel med HVLP spruta och det blir bra resultat om man är noga med underlaget, det ska slipas med finkornigt sandpapper minst 400, helst 600. Man måste ha bra spruta om det ska bli fint och det kräver en del övning i både blandning, inställning av sprutan och sprutrörelse osv, osv... Om du vill ha ett bra resultat enkelt så använd liten skumgummiroller och lackfärg som flyter ut bra, det blir helt OK resultat. Jag ska själv ge mig på att lacka två teakdörrar svarta någon helg framöver och jag ska förbereda mig minutiöst tänkte jag. Man har bara en chans att få det bra.
/CC
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Jag hade lagt energin på något annat! Svårt att få det perfekt och tråkigt att behöva göra om det, om du inte vill se misstagen varje dag. Lackfirmor har sprutboxar och det är svårt att få en så stor yta målad hemma med samma fina resultat.
 
  • Gilla
Pattae
  • Laddar…
Instämmer med thomas33. Har själv lämnat innerdörrar och garderobsdörrar för sprutmålning hos måleri. Väldigt bra resultat, jag är helnöjd. Betalade drygt 600:- per dörr.
 
Henri skrev:
Instämmer med thomas33. Har själv lämnat innerdörrar och garderobsdörrar för sprutmålning hos måleri. Väldigt bra resultat, jag är helnöjd. Betalade drygt 600:- per dörr.
Hur funkar det med färgval osv. när du lämnar in för sprutning? Kan man få välja själv vilket fabrikat och kulör som de ska använda eller plockar man bara ur RAL-kartan från deras egen leverantör?
 
Hos måleriet som jag anlitar kan man få vilken kulör man vill om man uppger färgkoder. Vet inte om det går att välja kulör utan färgkod. Prisuppgifter finns för målning med Beckers färger medan andra fabrikat innebär särskild beräkning och sannolikt högre pris.
 
Redigerat:
Jag rekommenderar också att anlita ett sprutmåleri om du inte är riktigt säker på att du kan lacka själv. Jag lackade om en dörr förra året och då fick jag fritt välja vilken NCS-kulör som jag ville ha. Priset var 850kr för en dörr men då ingick uppspackling av en transportskada som DHL hade fixat åt mig...
Resultatet var helt perfekt. Jag är normalt väldigt grinig men jag har inte hittat ett enda fel på dörren än så länge.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Jag gjorde försöket att spruta 3 innerdörrar av furu, började med att ta ned dem med excenterslip och 240 papper för att sedan fylla igen mindre defekter med snickerispackel och slipa igen.
Lade sedan första varvet med vad som måste kalles en semiproffs spruta, FUJI HVLP, testa olika spädningar på annat skivmaterial innan och justerade in sprutan bäst i mitt tycke. Körde med beckers snickerifärg.
Efter första varvet så insåg jag att det var lika bra att strunta i det och köpa nya dörrar, trycken och gångjärn för drygt 600kronor styck på ett större byggvaruhus - Slutsats, fanken vad skönt med nytt! ;) Snabbt gick det också!
 
Verkligen skönt att slippa måla själv!
En fördel med att lämna dörrar för sprutmålning är att det bara är att hänga tillbaka de målade dörrbladen. Inget arbete med passning till dörrkarmar som när man köper nya dörrblad.
 
Hehe lutar nog åt att lämna in dem trots allt efter alla svar jag har fått :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.