Dags att byta köksgolv så jag söker ett lackat ekgolv men med ett oljat utsénde. Det bör likna ett golv med en varm oljad ton. Inte som ett standard "vanligt" ekgolv. Har tittat runt i södra Sthlm men inte hittat. Ett krav är att man kan köpa/låna en provplanka för att jämföra med intilliggande golv hemma hos mig.Tack på förhand!! Har sökt hos Bauhaus, Byggmax. Den senare lånar/säljer inte provplank så inget köp där...
 
Kika hos Homestajl Vinsta. De kan låna ut er planka eller provkvadrat på 1 m2
 
Varför inte hårdvax?
Det får samma utsende som oljat (aningen blankare kanske) men håller ju väldigt bra.
 
anders07 skrev:
Varför inte hårdvax?
Det får samma utsende som oljat (aningen blankare kanske) men håller ju väldigt bra.
Håller med!

En annan fördel är att hårdvaxolja går att punktlaga med gott resultat. Att göra punktlagningar på lackade golv är mycket svårt att göra utan att det syns.

I ett kök tappar man saker, så just denna egenskap kan faktiskt vara väldigt praktisk.
 
Tack för era svar! Uppskattade :)

I mina tidigare bostäder har jag använt Timberex Heavy Duty (golvolja) poleringen tog mycket tid i anspråk
eftersom jag gjorde det mycket grundligt. Det har inte behövts efterbehandlas nu på 7 år! Och ser fortfarande lika fint ut. Hårdvax är ett annat alternativ men ville slippa efterarbete när väl golvet är lagt.
 
basmannen skrev:
Hårdvax är ett annat alternativ men ville slippa efterarbete när väl golvet är lagt.
Hårdvaxolja kräver mindre underhåll än olja. Vid normalt slitage krävs det inget underhåll alls.

Vårat hårdvaxoljade golv är 6 år gammalt och det ser likadant ut som direkt efter behandlingen. Inget underhåll, bara vanlig städning/rengöring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.