Vi har ett rum i källaren som är (antar jag) epoxilackat betonggolv. Det är målat grönt med lite vita och svarta flingor i och sen en lack ovanpå (ser ut som ett garagegolv). Jag antar att det har varit så sedan huset byggdes 1973 och undrar om jag egentligen bör slipa bort lacken eftersom golvet knappast andas? Är det en riskkonstruktion med sån epoxilack på ett betonggolv i en källare? Det är oisolerad platta på mark.

Vi har tänkt att göra något snyggare golv därinne, men det ligger på framtiden. Dock så kommer vi troligtvis snart bygga en garderob med skjutdörrar längs med ena väggen. Jag undrar om jag kan måla med golvfärg direkt på lacken på den lilla del av golvet som kommer innanför skjutdörrarna?
 
om du har problem med tillskjutande fukt bör du slipa bort färgen och ersätta den med något som andas tex klinkers
 
Om du hade haft fuktproblem så skulle lacken släppt från golvet. Har den suttit där sedan -73 kan du lugnt låta den sitta kvar tills vidare.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Epoxifärgen är genomsläpplig för luftfuktighet och därför är den även lämplig på markgolv. Vid krav på fuktgenomsläpplighet rekommenderas max 2 strykningar. Därför kan det bli ett problemgolv, om du målar ett nytt lager med färg!
 
Ok, så jag bör slipa då men det kanske inte gör så mycket om jag inte lyckas slipa bort all epoxilack?
Funkar det med planslip och sandpapper tror ni? Golvet är ca 16 kvm.

I framtiden så har vi tänkt oss nåt sorts ventilerande golv eller heltäckningsmatta som andas i hela källarplanet, men i detta rum så vill vi gärna bli av med garagelooken på golvet nu och tänkte måla över med någon vit/grå färg så länge.
 
nej det funkar inte med sandpapper utan det krävs diamantskiva för att slipa epoxyfärg tyvärr
 
Det kanske inte är epoxifärg ändå. Det ser ut som ett tjockt lager klarlack ovanpå den gröna färgen med flingor i.
Men det kanske inte spelar någon roll? Jag kanske ändå måste slipa bort all lack och färg för att måla ny golvfärg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.