Hej alla!

Hur får man till en snygg, slät MDF? Läste i en möbelkatalog om lackad mdf som såg jäkligt bra ut. Nästan som fanerade skivor!

Alla tips och erfarenheter om målning av MDF mottages!

Ha det!

/M
 
Sprayburk, alternativt färgspruta.... Både pensel och fin roller kommer du se dragen av efteråt och störa dig på. Kör lacknaftabaserad för att slippa grundning och ta vatten nästa gång det skall målas
 
Tack Larsa för ditt svar. Du menar förts ett oljebaserat lager och på det ett vattenbaserat? Ska man slipa mellan målningarna oxå? Om mitt dåliga minne inte sviker mig så har jag för mig att man ska göra ngt speciellt med kanterna... Var det att lacka dom tro?!
 
Problemet med MDF är att fibrerna i skivan reser sig om du målar med en vattenbaserad färg. Genom att köra ett grundlager som är lösningsmedelsbaserat undviker du detta. Du "stänger" skivan genom att göra så.

Om du skall måla med spruta så tänk på att det inte är lämpligt att köra vattenbaserad och lösningsmedelsbaserad färg i samma spruta. Om det är mindre arbeten du skall ge dig i kast med är ett alternativ till att skaffa en extra spruta att helt enkelt knata iväg och köpa en sprayburk med primer (sådan som man använder till bilar). När du har lagt på primern kan köra vattenbaserad grundfärg och sedan dito topplack. Du måste vänta tills primern har torkat ordentligt innan du fortsätter, annars finns det en risk att lösningsmedelsrester tränger upp genom den vattenbaserade färgen.

Ja, du skall slipa mellan målningarna. Åtminstone om du vill ha ett bra resultat ;)

När det gäller kanterna så är problemet att de har en förhållandevis skrovlig yta som suger färg. Du måste alltså "stänga" dem med. Det finns ett otal knep för att göra detta. Snickerispackel är en metod, och det fungerar med vanligt väggspackel också (jag vet, det låter knasigt, men det funkar). En annan metod är att blanda vanligt trälim och vatten och stryka på. Lack fungerar det också. Oavsett vilken metod du väljer måste du slipa kanten så att den blir jämn.

MDF är ett trevligt material, utom när det gäller målningen...
 
bygga_bo skrev:
Om du skall måla med spruta så tänk på att det inte är lämpligt att köra vattenbaserad och lösningsmedelsbaserad färg i samma spruta.
Varför är inte det lämpligt?
 
ottot skrev:
Varför är inte det lämpligt?
När man har målat med lösningsmedelsbaserad färg måste förstås sprutan göras ren med lösningsmedel. Enligt vad jag har lärt mig kommer rester av lösningsmedlet finnas kvar i sprutan hur man än bär sig åt. Om man sen kör vattenbaserad färg i sprutan finns det en risk att dessa rester påverkar resultatet negativt.
 
Haha ne ;) När du ska börja måla med vattenbaserat sprutar du ren spruten med vatten så försvinner alla spår av nafta :)
 
Kanon tips ni ger allihopa! Vilken spruta rekommenderar ni som vet?
 
Masses skrev:
Kanon tips ni ger allihopa! Vilken spruta rekommenderar ni som vet?
Ställer samma fråga? Vilken spruta kan ni rekommendera? Ska man koppla dem till en kompressor eller går det att köra med en El-spruta?
 
I
Oavsett om du använder vattenbaserad eller lösningsmedelsbaserad färg (lacknafta el. någon form av cellosa, t.ex. thinner (även kallad celkoförtunning)) kommer MDF-en att svälla och resa sig. Tro därför inte på pratat om att lösningsmedelsbaserad färg 'stänger' några fibrer. Jag har i.a.f. inte lyckats att få lösningsmedelsbaserad lackfärg att 'stänga' bättre än vattenlöslig.

Vid appliceringen använder du lämpligen skumgummiroller och låter bli planstrykaren efteråt. Rulla på färgen tunt och hellre två ggr. än ett tjockt lager. Då flyter den ihop av sig själv och du får en helt slät yta.
______________________
Byggaren
 
Vill man ha ett riktigt proffsigt resultat; lämna till lackerare eller snickeri med lackbox... Med en syrehärdande tvåkomp.-lack blir ytan och alla kanter fantastiskt bra.(mellanslipning behövs men det är torrt efter en kvart...)
 
Ingen som har erfarenheter utav färg sprutor som kan svara på frågorna ovan?
Skulle vara tacksam för svar, då jag skulle vilja testa denna tekniken men jag vill ju inte köpa fel / onödigt dyr spruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.