Hej,

Jag har en plywood platta(tänk kökskabinett lucka) som är spacklad och slipad, nu vill jag lacka denna med en hållbar och hälsosam lack. En stor skillnad från en kökslucka är att denna brädan kan komma att flexa lite så om det finns lack som är speciellt bra för detta så är det en stor fördel. Skateboards är ofta lackade och de flexar så det ska uppenbarligen gå.

Tidigare har jag lackat matbord med Trestjärnig oljelack silkesmatt och lackpensel, även om lacken i sig blev riktigt fin så blev det en del drag och skräp i lacken. Det var då sagt att tillvägagångssättet skulle vara följande

- Slipa
- Dammsug och torka rent
- Lägga på tunt lager lack
- Gör om minst 2 gånger men använd slippapper med runt korn 200

Detta bildade dock ränder och slipningen tog även om den var lätt nästan bort lagret som man lackat igen.

Istället struntade jag i att slipa mellan lager och lade på flödigt med lack så att det själv flöt ut. Detta gav ett klart bättre resultat men det kvarstår såklart en del defekter.

En tanke är att använda sprayburkar men vad jag förstår så blir det väldigt dyrt även för en mindre bit och ytan blir mindre hållbar?

Jag har en kompressor som kom med följande verktyg

78UeCDD.jpg
f15mWKw.jpg
68hVTk0.jpg

Jag misstänker att en av dessa skulle kunna användas för att sprutlacka vilket jag antar ger ett klart bättre resultat? Och då är frågan vad som krävs för att få till detta på ett bra vis?

Kanske kan man få tillräckligt bra resultat med roller?

Kanske behöver man spä ut lacken?

Har ni förslag på lack? ZAR?

Detta handlar såklart om en kompromiss, jag vill få en fin yta men det får vara inom rimliga pengar och rimlig arbetstid.
 
Redigerat:
Hur många lager tänkte du lägga. Angående metodiken du beskriver med pensel skulle jag säga att du lägger alla lager utom det sista vått i vått. Sedan våtslipar du med minst 600 korn innan du lägger det sista lagret. Så kan man göra om man sprutmålar också. Men det ser inte ut som en färgspruta på bilden.
 
A Avemo skrev:
Hur många lager tänkte du lägga. Angående metodiken du beskriver med pensel skulle jag säga att du lägger alla lager utom det sista vått i vått. Sedan våtslipar du med minst 600 korn innan du lägger det sista lagret. Så kan man göra om man sprutmålar också. Men det ser inte ut som en färgspruta på bilden.
Jag vet inte hur många lager man bör lägga. På köksbordet blev det säkert närmare 10 lager men vissa slipades bort som sagt, en väldig massa jobb. Nu hoppas jag att jag kan göra det rätt denna gången och då är det troligen 2-3 lager som gäller iallafall.

Så jag slipar inte mellan lagren utan lägger på nytt lager innan tidigare lager torkat helt? Det låter som att man då måste spraya? Att dra pensel i lack som stelnat till viss grad kommer troligen röra till det värre.

Nej, du har rätt, ingen av dem är ju färgsprutor ser jag nu. Det borde ha följt med en färgspruta som isåfall ser ut något i stil med detta :

003364.jpg

Dock är det de äldre versionen av kompressor paket jag har så det är inte omöjligt att färgspruta saknas helt.
 
Den bilden finns det en färgspruta på. Prylen med en vit behållare över handtaget. Det går utmärkt att måla vått i vått med pensel. Färgen skall inte vara mjuk, men den skall inte heller vara genomhärdad. Ofta kan du hitta på förpackningen information om minsta övermålningsintervall och största övermålningsintervall utan mellanslipning.
 
S snowjim skrev:
En tanke är att använda sprayburkar men vad jag förstår så blir det väldigt dyrt även för en mindre bit och ytan blir mindre hållbar?
Jag har nyligen upptäckt Maston One sprayfärger, målade tex. ett hyllplan från vitt till rosa med ett lager.
Täcker väldigt bra, rinner inte och lacken verkar tålig.
https://www.hornbach.se/shop/MASTON...t-RAL9010-400ml/6005604/artikel-detaljer.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.