Jag skulle vilja få den där "gula" färgen direkt på trät. Trät ska bara bli lite mörkare. Hur ska jag gå tillväga då? Jag har sett tips om båtlack men det blir för blankt, jag vill ha halvmatt ungefär.

Jocke
 
Det mörknar rätt fort..
 
AndersG skrev:
Det mörknar rätt fort..
Det är ju de det inte gör, inte med dagens lacker. Vi har lackat 5st dörrar och dem är fortfarande ljusa efter 2 år, dem har bara mörknat ytterst lite.
Nu ska vi köpa 4st dörrar till och vill ha dem lite mörka direkt. Det blir bra med båtlack men alldeles för blankt (har lackat foder runt fönster).

Jocke


 
men jag tycker att vår trappa, lackad med Bona Mega mörknat betydligt på bara två år.
 
AndersG skrev:
men jag tycker att vår trappa, lackad med Bona Mega mörknat betydligt på bara två år.
Bona Mega vad för lack? Matt,Blankt? Var kan man köpa detta?

Jocke
 
Hej!

När vi slipade vår fururtrappa slipade vi bara trappstegen ej det trä som var runt. För att få samma färg på allt köpte vi 2 olika färger på bets och blandade och strök på trappstegen. Därefter lackade vi.

Det syntes ingen färgskillnad alls när vi var klara. Du kanske får prova dig fram för att hitta rätt nyans på betsen.
 
Vi lackade våra nya lister i gillestugan för att få samma nyans som det gamla takets.
Vi använde IKEA:s klara trälack, och blandade i lite av antiknyans. Blev helt identiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.