Har precis tagit upp en gammal plastmatta mm och slipat fram ett orört men fläckigt grangolv från på vår glasveranda från 1920. Verandan är i princip oisolerad och ouppvärmd och på vintern stänger vi den. Denna vintern har det varit frost på insidan av glasrutorna.

Nu undrar jag hur jag lämpligast ytbehandlar detta golv. Verandan kommer användas som entré under sommaren och jag gissar att slitaget kommer vara hårt.
Lack eller olja? Tips på produkter. För- och nackdelar...

Tack på förhand.
 
Jag är en lat människa och rekommenderar därför att lacka golvet. Har själv provat med att olja några trägolv. Skitsnyggt när det är nygjort men måste underhållas = ut med alla möbler och polera in ny olja = söligt. Jag slipade om golven och la på en matt lack och det blev hur snyggt som helst, och underhållsfritt. Välj dock en lack av högsta kvalitet, dvs en dyr. Bonas Traffic (2 komponent) ger ett snyggt och slitstarkt golv.
 
Jag säger LINOLJA!
Linolja är det enda som håller sig snyggt i längden, dessutom kan du bättra på där det slits mest, utan att flytta ut möbler och annat.

Lacken är snygg så länge den är hel, men minsta skada på den, släpper igenom smuts som du aldrig får bort innan golvet slipats om...

Mitt oljade köksgolv råkade ut för en 5-kilos gryta som landade på ena örat. Det blev en mindre grop...
Fram med strykjärn och plaskvåt frottéhandduk, efter en stund var gropen borta! Hack av stenar som fastnat i sulor stryks bort på samma sätt, under förutsättning att golvet är oljat då. Ljunga lasyrolja är en mkt bra halvolja med sickativ till 1:a strykningen, så kan man ta en fetare blandning ovanpå om man vill!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.