Vi har köpt en godmorgon kommod (ikea) och gjort nya sidor/lådfronter i fanerad mdf (valnöt). Men hur ska vi behandla dem. De vi talat med tror mest på att lacka för det ger ett lite mer slagtåligt ytskikt, typ hörn osv vilket vi nog tror på eftersom vi har båt... Känsligast är ju skarven mellan kantbandet och faneren.
Har googlat och hittat sidor från usa där Minwax’s matte Polycrylic Protective Finish används som ytbehandling.
Vad tror ni om det? Något ni skulle rekommendera? Vad skulle ni använda?
 
Hemmakatten
Att olja tycker jag ger sett bästa estetiska intrycket, men kanske inte det mest hållbara. Var ska kommoden stå, i ett badrum eller en båt?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Håller med, väldigt vackra skåpluckor. Ytfinishen har jag inga kunskaper om.
 
Jag har nog bara använt polyuretanlack en gång, tror det var Rustins inköpt på Hornbach. Det var till en plywoodlåda som utsätts för hyfsat mycket slitage och det verkar hålla riktigt bra och vad jag minns inga större problem att lägga på heller. Men min personliga erfarenhet är alltså väldigt begränsad. Med det sagt så föreslår jag att du bara googlar "polyuretanlack" så bör du hitta ett antal länkar av intresse. De som jag läst positiva kommentarer om i olika sammanhang är ZAR och Epifanes som verkar gå ganska lätt att hitta i Sverige. Det finns även liknande(?) billigare produkter från Biltema, Jula m.fl. men i en sådan här tillämpning hade jag nog tagit det säkra före det osäkra och lagt lite extra pengar på en bra lack.

Ett exempel bara:
https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/lack-och-fernissa/tvakomponent-polyuretanlack
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret och tips på märken som fått positiva kommentarer. Vi har inga planer på att snåla med lacken, det är ju det yttersta (viktigaste) skyddet för materialet mot fukt.
Lovande också att det inte var svårt att lägga på.
 
en olycka och lite rehab kom emellan. Men nu är det dags. Epifanes sidenmatta lack är inköpt. Funderar bara på lämpligt utrymme.
@jac , luktade tvåkomponents lack mer än vanlig lack?
Vad tror ni om roller eller pensel för bästa resultat? På filmen i länken har de skumroller. Men kanske lite bökigt på en kommod med flera hörn? Men å andra sidan stora ytor också...
 
Testar här om nån ser... Jag har lackat första lagret och faneren sög väldigt olika. Det är alltså lackyta och inte lackyta omvarannat. Är detta normalt? På burken stod det att man skulle förtunna första två lagren på obehandlade ytor, det stod dock inte på hemsidan eller gjordes i den film av epifanes som är länkad i hemsidan (paintpro). Jag köpte ingen förtunning eftersom jag läst in mig i förväg för jag hade två barn med mig i affären. Det står för övrigt helt divergerande information om flera saker i dessa tre källor, samtliga från epifanes...

Men! Tillbaka till lacken, kommer det ordna upp sig efter nästa lager eller behöver jag göra något?
 
L Lane skrev:
luktade tvåkomponents lack mer än vanlig lack?
Jag har tyvärr inget svar på den frågan. Som jag skrev tidigare så är min personliga erfarenhet begränsad och jag har bara använt enkomponents lack. Nu var det ett tag sedan (väljer hellre någon olja där det passar) men jag kan inte minnas att den lacken jag använde luktade speciellt mycket.

När det gäller ditt problem med att det suger olika så kan jag bara gissa. Rimligtvis så har de mest sugande ytorna nu blivit mättade och porerna borde vara tilltäppta så nästa lager borde bli jämnt tycker jag. Det är väl hursomhelst för sent att göra något annat än att fortsätta på den inslagna vägen och gå vidare med nästa lager.

EDIT: En möjlighet är ju att göra en mellanslipning med fint slippapper (fast det kanske redan var planerat) och då ta ner de partier där lacken ligger ovanpå ytan lite extra. Ta det försiktigt så du inte slipar igenom lacken bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.