Hej,ny här å behöver hjälp.
behöver råd om nån bra lack som man kan ha
på en diskbänkskiva i ek. den jag lackat med nu
e inge bra.
 
Ska du verkligen lacka? Jag trodde att det bästa är att olja in och sen vaxa och polera?

Men den tåligaste lacken är nog båtlack. Eller tvåkomponentslack som måste importeras.
 
Osmo Hårdvaxolja is the shit! Ser ut som lackad. Har lagt det på mina ekskivor, blir inte bättre.

Osmo Hårdvaxolja är baserad på naturliga vegetabiliska oljor och vaxer. Den ger en djuppenetrerande ytbehandling på lamellparkett, massivparkett, plankgolv och naturkork där den framhäver naturmaterialets inneboende egenskaper och utseende.

Hårdvaxoljan är extremt vattenavvisande och fungerar även utmärkt på köksbänkskivor, bord, bardiskar mm. En behandlad yta tål spill av vin, öl, cola, kaffe, te, fruktjuice och mjölk enligt DIN 68861-1C.

En flexibel behandling som varken spricker, flagnar eller bildar blåsor. Vid grundbehandling behövs endast två strykningar, utan mellanslipning. Den är enkel att förbättra och tillåter punktrenovering utan komplicerad teknik eller synbara märken.

OSMO Hårdvaxolja innehåller inte biocider eller konserveringsmedel. Den har en snabb avdunstning enligt DIN 53160 och är godkänd för barnleksaker enligt Euro norm EN71.

Den är nästan luktfri, både under och efter behandling.
 
Jo men nu e de så att jag redan hunnit å lacka.
men vid vreden där det kommer mest vatten
så blir det ljusare fläckar.ska kolla upp båtlacket.
Tack för era svar.
MVH Keo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.