Visste inte riktigt var detta skulle läggas in för att hamna rätt, men jag valde under isolering.

Håller på och bygger lite i källaren. Skall montera ett par brädor mot väggen, och ville inte ha dem direkt mot väggen. Så första funderingen var någon typ av tjärpapp, eller plast, på insidan.

Frugan är kreativ och säger direkt "varför inte bara lacka dem"? Och jag funderar fortfarande, visst låter det som en godtagbar form av snabb isolering mot "lite" fukt?

--- Mats ---
 
Nja.. man brukar behöva lacka om efter ett tag. men visst fungerar det ett tag år troligen. Men sedan behöver du nog lacka om igen. o det kanske inte är så kul.

Antar att du inte är ute efter en lektion i hur & vad man inte ska göra i en källare? ;)
jag tänker närmast på att "inreda källaren" eller isolera källaren från insidan. 2 heta ämnen på vad man inte ska göra i källaren.. Men det vet du kanske redan? :)
 
Per-Erik skrev:
Nja.. man brukar behöva lacka om efter ett tag. men visst fungerar det ett tag år troligen. Men sedan behöver du nog lacka om igen. o det kanske inte är så kul.

Antar att du inte är ute efter en lektion i hur & vad man inte ska göra i en källare? ;)
jag tänker närmast på att "inreda källaren" eller isolera källaren från insidan. 2 heta ämnen på vad man inte ska göra i källaren.. Men det vet du kanske redan? :)
Tack för svaret. Jo, jag vet vad man inte skall göra i en källare, och isolera har jag inte tänkt göra. Helt renlärigt borde jag inte sätta upp träbitarna heller, det vet jag, men det är inte värre än att jag kan riva ut det igen.

dock, för att vara någonstans mellan helt fel och lite försiktig tänkte jag mig just någon typ av skydd. Lacken kommer att sitta mot väggen, så den kommer inte att slitas, men om jag förstår det rätt menar du att den skall lackas om ändå efter ett par år? Så vanlig diffusionsplast är egentligen bättre?

--- Mats ---
 
Hej,
Någon form av syllisolering är att rekommendera om du ska göra "by the book". Huvudsaken är att träet inte ligger dikt an mot källarmuren/golvet. Du kan tex använda någon form av distans där du sätter infästningen av brädorna.
 
Ja... Jag håller nog med Fabian-Bom. Bästa är nog med en distans..

Jag har lite erfarenheter från en lackad trä båt. Visst det är ju lite extremare. Där måste man ju lacka om båten titt som tett.. där av så tror jag inte riktigt på lackmetoden.

Diffusions plast borde nog göra att pusten släpper i från väggen. Så en distans vore nog lösningen.
 
Per-Erik skrev:
Ja... Jag håller nog med Fabian-Bom. Bästa är nog med en distans..

Jag har lite erfarenheter från en lackad trä båt. Visst det är ju lite extremare. Där måste man ju lacka om båten titt som tett.. där av så tror jag inte riktigt på lackmetoden.

Diffusions plast borde nog göra att pusten släpper i från väggen. Så en distans vore nog lösningen.
Ok, tack till Er båda, jag satsar på den lösningen.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.