Jag köpte ett begagnat minikök med inbyggt kylskåp till friggeboden. Tyvärr så tänkte jag mig inte för och la miniköket med kylskåpet ner några timmar. Nu fungerar inte kylskåpet trots att det tydligen har fungerat tidigare. Finns det något man kan göra? Det låter och gurglar om det, men det blir aldrig kallt! :surprised: Jag har testat att ha det avstängt några dygn, men det fungerar inte ändå när jag sätter på det.
 
Rooney skrev:
Jag köpte ett begagnat minikök med inbyggt kylskåp till friggeboden. Tyvärr så tänkte jag mig inte för och la miniköket med kylskåpet ner några timmar. Nu fungerar inte kylskåpet trots att det tydligen har fungerat tidigare. Finns det något man kan göra? Det låter och gurglar om det, men det blir aldrig kallt! :surprised: Jag har testat att ha det avstängt några dygn, men det fungerar inte ändå när jag sätter på det.
Det är för lite kylvätska i det. När du lade omkull det så rann det till andra ändar i slingan...
... Fyll på ny kylvätska (det hade du behövt göra ändå - tydlihen). Du får inte göra detta själv av miljöskäl (om jag kommer ihåg rätt).

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Lät du kylskåpet stå upp någonting innan du försökte slå igång det?

Vi köpte nyligen ett begagnat Huskvarna kyl/frys som vi fraktade liggande "på rygg" i bilen, det fick stå upp från tidig morgon dagen efter vi hämtat det till kvällen när vi tog in det i köket och kopplade in det. Och det funkar klockrent, har dunkat och gått i en månad nu! :)
 
Vi satte på det nästan direkt efter att vi hade satt det på rätt köl igen. Vi har dock väntat och haft det avstängt några dygn innan vi satte på det igen, men det kyler ändå inte.

Någon som vet hur man fyller på ny kylvätska eller vem som gör det eller vad det kan kosta?
 
vad är det för typ av skåp? ett "vanligt" eller ett absorbtionsskåp?
är det ett arbsorbtionsskåp finns det nå trick med att lägga det på sidan, sedan upp och ner mm.....

kylmedium försvinner bara inte tyvärr utan då har du en läcka, vilket i de flesta fall är för dyrt för att laga. törs dock inte säga vad det kostar, var så länge sen jag hörde någon utföra det.
 
Systemet innehåller både kylmedium och smörjolja, och när man lägger skåpet ner är det oljan som rinner iväg. Om man kör skåpet utan att först ha låtit det stå upprätt ett par timmar/någon dag så har inte oljan hunnit rinna tillbaka, och då går kompressorn utan smörjning. Det gillar den inte. Det kan nog vara det som hänt, tyvärr.
 
Jag vet inte om det är ett vanligt kylskåp eller absorbtionsskåp. Kylskåpet sitter integrerat i ett skåp i miniköket och ett överskåp ovanpå detta så det är svårt att bära ut det igen och "rulla runt" det.
Jag får väl försöka ta bort kylskåpet och köpa ett nytt istället som passar i skåpet. Det finns från 1600 kr och uppåt har jag sett.
 
Nu har vi skruvat bort kylskåpet från miniköket. Det drivs av ammoniak tydligen... Vi ska testa att vända på det några gånger och se om det hoppar igång igen sen.
Hur länge ska det ligga innan man vänder på det igen?
Är det i någon speciell ordning man ska vända det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.