Centralens osäkrade skenor visar ca 400V.
Avsäkrad ”obelastad” ledning relativt nydragen N1XV/Aceflex Pure 5G6 MK visar för den här gruppen:

L1 - L2 155 V
L2 - L3 400 V
L1 - L3 280 V

Kabeln bör alltså vara problemet, med ökad resistans i L1. Men vad har hänt? Kan L1 läcka ström till de andra faserna utan att kortslutning uppkommit? Eller har kabeln bara tagit oturligt med stryk när den drogs i röret?

Kanske någon som har erfarenhet av liknande?
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Skulle gissa att L1 inte är inkopplad rätt eller en säkring gått och du har laster inkopplade bakom kabeln som ger dessa mätresultat.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Läste igen och såg att du hade 400V för övrigt i centralen men låter mitt gamla inlägg stå kvar.
Kolla över alla anslutningar till att börja med, kan hända att ledarna kommit på fel sida av ett överfall eller hissklämma vid skruvanslutningar etc. En nydragen kabel fallerar nästan aldrig om de inte blivit grovt misshandlad.

"Gammalt inlägg:
Som snuttjulle redan vart inne på så verkar du ha tappat L1 mest troligt vid huvudsäkringarna, har du kollat dom? Ibland så lossnar inte "pluppen" så prova och byt den iaf och mät igen. "
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Läste igen och såg att du hade 400V för övrigt i centralen men låter mitt gamla inlägg stå kvar.
Kolla över alla anslutningar till att börja med, kan hända att ledarna kommit på fel sida av ett överfall eller hissklämma vid skruvanslutningar etc. En nydragen kabel fallerar nästan aldrig om de inte blivit grovt misshandlad.

"Gammalt inlägg:
Som snuttjulle redan vart inne på så verkar du ha tappat L1 mest troligt vid huvudsäkringarna, har du kollat dom? Ibland så lossnar inte "pluppen" så prova och byt den iaf och mät igen. "
Du hade förmodligen rätt. En passdel fallerade på L1 vilket gjorde att säkringen svävade en halv millimeter ovanför skenan.
Case closed.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Kul att det löste sig och att kunna hjälpa till även om det inte blev spot on från min sida.
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.