Ska eventuellt bygga ett husvagnsgarage och behöver höja ytan ca 1200mm med L-stöd.
Kollar priser och modeller och funderar på om det räcker med 4kN modellen eller om jag måste ha 20kN?
Garaget kommer stå ca 30cm från kanten och vagnen (2000kg axeltryck) kommer ytterligare ca 30cm in.
Läste på en leverantörs hemsida som hade 5kN att de fungerade för enstaka bilar med max 1500kg axelryckning men det kanske är när man kör fram mot L-stöden och inte parallellt med som det blir i mitt fall
 
Du skall nog ta mer hänsyn till garagebyggnadens vikt än axeltrycket från en kärra.
Eller är det bara en parkering som skall anläggas?
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
T T.Gustafsson skrev:
Du skall nog ta mer hänsyn till garagebyggnadens vikt än axeltrycket från en kärra.
Eller är det bara en parkering som skall anläggas?
Självklart är även byggnadens vikt betydande även om att det handlar om ett enkelt oisolerat husvagnsgarage.
Tänker att lasten från garaget sprids ut betydligt mer är själva axeltrycket på husvagnen.
Behöver hjälp att välja rätt för jag vill att det blir riktigt men att anlita konstruktörer m.m. för denna enkla byggnad kommer göra det ännu svårare att motivera totalkostnaden.
 
D
P-plats P-plats skrev:
Självklart är även byggnadens vikt betydande även om att det handlar om ett enkelt oisolerat husvagnsgarage.
Tänker att lasten från garaget sprids ut betydligt mer är själva axeltrycket på husvagnen.
Behöver hjälp att välja rätt för jag vill att det blir riktigt men att anlita konstruktörer m.m. för denna enkla byggnad kommer göra det ännu svårare att motivera totalkostnaden.
Glöm inte snölast! Vad som gäller för garagets geografiska plats går att att hitta t.ex. genom svenskt trä. Tror det är 1.5 kN/m² tak i Göteborg, så en stor last är ta hänsyn till även där vintern är mild.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
wildeside
Ta du 20kN, så mycket mer kostar dom väl inte.
Då slipper du ligga vaken när det blir nån dm blötsnö
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ta du 20kN, så mycket mer kostar dom väl inte.
Då slipper du ligga vaken när det blir nån dm blötsnö
Har inte begärt in en offert ännu men kollade just på en sida på nätet och deras priser skilde förvånansvärt lite så det kanske får bli så helt enkelt.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
P-plats P-plats skrev:
Har inte begärt in en offert ännu men kollade just på en sida på nätet och deras priser skilde förvånansvärt lite så det kanske får bli så helt enkelt.
Kolla upp om ni har en lokal betonggjuteri i närheten brukar vara mycket bättre priser där än på nätet.
Vet att jag hämtat l-stöd i närheten av skara tror jag det va.
PM om du är intresserad.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Kolla upp om ni har en lokal betonggjuteri i närheten brukar vara mycket bättre priser där än på nätet.
Vet att jag hämtat l-stöd i närheten av skara tror jag det va.
PM om du är intresserad.
Har hört gott om Örns Cenentgjuteri i Mellerud och att de ska ha bra priser.
Har även endel kontakter när det gäller transport så det ska nog också lösa sig bra.
 
P-plats P-plats skrev:
Självklart är även byggnadens vikt betydande även om att det handlar om ett enkelt oisolerat husvagnsgarage.
Tänker att lasten från garaget sprids ut betydligt mer är själva axeltrycket på husvagnen.
Behöver hjälp att välja rätt för jag vill att det blir riktigt men att anlita konstruktörer m.m. för denna enkla byggnad kommer göra det ännu svårare att motivera totalkostnaden.
Du skall väl ha hel betongplatta som golv? Då blir det inga punktlaster att tala om från axeltrycket - betongplattan fördelar ju ut alla invändiga laster över stora ytor.
 
T T.Gustafsson skrev:
Du skall väl ha hel betongplatta som golv? Då blir det inga punktlaster att tala om från axeltrycket - betongplattan fördelar ju ut alla invändiga laster över stora ytor.
Nop, ingen gjuten platta och plintarna tänker jag ha ganska djupa så då belastar ju faktiskt inte byggnaden så mycket heller när man tänker efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.