Hej..

Vi värmer upp huset till 100% med en stor L/L-pump som sitter i trappen på nedervåningen (2 våningshus byggt 1940).
Huset har inga dörrar på nederåningen och en mycket öppen planlösning (badrummet har el och vattenburen golvvärme). På övervåningen ligger husets 2 sovrum.

I dagsläget fungerar det mycket bra, vi har det varmt och skönt i hela huset.. Tanken har hela tiden varit att i framtiden sätta en L/Vatten-pump i huset och då installera nya radiatorer osv... Det gamla vattenburna systemet är helt utrivet.

"Problemet" som kommer nu är att vi ska bli en till i familjen och inom något år så vill nog vi och sonen/dottern stänga om sig när sovrummen används... Då blir det genast mycket kallt i rummen och självdraget i murstocken stoppas (öppna ventiler på övervåningen).

Så nu till min fråga, räcker det med att sätta ventiler i innervägagrna ut i hallen på övervåningen? Kanske ta bort tröskeln under dörrarna också... Eller kommer vi bli tvungna att sätta in el-radiatorer i sovrummen så länge?

Jag har tilläggsisolerat väggen i ena sovrummet för att få ner lyhördheten lite.. (45mm)

/Jimmy
 
Stänger man dörren för att få lugnt och tyst så förstör man verkan av detta om man öppnar någon annan stans.

Protte
 
värmer till 100% med ll vp??Har vattenburen golvärme??... Det blir till att sätta in elraddar eller nåt om ni skall stänga dörrarna och jag lovar det kommer det att vilja göras tro mig;).....6-9 åringstiden

Mvh
 
PX-21 skrev:
värmer till 100% med ll vp??Har vattenburen golvärme??... Det blir till att sätta in elraddar eller nåt om ni skall stänga dörrarna och jag lovar det kommer det att vilja göras tro mig;).....6-9 åringstiden

Mvh
Alltså vi har förberret för vattenburen golvvärme i kök, hall och badrum men det är ej inkopplat... El-värmen i badrummet (som inte är klart) drog vi in för att kunna använda så länge...
 
prototypen skrev:
Stänger man dörren för att få lugnt och tyst så förstör man verkan av detta om man öppnar någon annan stans.

Protte
Det finns inte nå ljudisolerade ventiler eller liknande?
 
Dom flesta överluftdon är ljuddämpade på något vis, det blir ju inte helt tyst men betydligt tystare än att ha dörren öppen.

I vårt förra hus hade vi L/L pump men pga planlösningen var vi tvugna att ha en elradiator i ett rum, vi hade en enkel modell på hjul från typ Biltema och det fungerade kanon bra. Självklart blev det ju några kr extra på elräkningen men komforten måste ju ändå vara viktigare.
Hur gör ni om det blir riktigt kallt? Har ni inte elradiatorer för att speta med eller eldar ni då? Vår L/L pump räckte inte till när det blev under -20grader (gav värme men långt ifrån tillräckligt).
 
Ljud har en helt fantastisk förmåga att krypa igenom även de minsta springor. Dämpade don eller ventiler dämpar ljudet bra ja, men vill man värma upp med luft så tappar man väääldigt mycket i dämpade ventiler.
 
Kristianesi skrev:
Dom flesta överluftdon är ljuddämpade på något vis, det blir ju inte helt tyst men betydligt tystare än att ha dörren öppen.

I vårt förra hus hade vi L/L pump men pga planlösningen var vi tvugna att ha en elradiator i ett rum, vi hade en enkel modell på hjul från typ Biltema och det fungerade kanon bra. Självklart blev det ju några kr extra på elräkningen men komforten måste ju ändå vara viktigare.
Hur gör ni om det blir riktigt kallt? Har ni inte elradiatorer för att speta med eller eldar ni då? Vår L/L pump räckte inte till när det blev under -20grader (gav värme men långt ifrån tillräckligt).
Vi har bott här i 3 vintrar nu, inne på vår fjärde.... Har klarat oss med L/L-pumpen (en Panasonic model större) än så länge.... som kallast har det varit -20 grader.. Vi kan elda i Keddyn också om vi skulle behöva....

Köpt på pall från Spanien + monterat "sverigepaket" :
dag1%20002.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.