Har vattenburen värme och en olje/elpanna från 92.  Vill inte köra med olja och funderar nu på att köpa en luft/luft VP att ha på övervåningen. Planlösningen är relativt öppen. I källaren tänkte jag sätta in en kamininsats i en öppen spis som bör täcka uppvärmningen i det planet rätt bra. Till detta en separat varmvattenberedare då den inbyggda i oljepannan inte räcker till. Vid spetsbehov används elpatronen i den gamla pannan. Totalkostnaden bör (överslagsmässigt) ligga på runt 45000:-. 25' för pumpen och 10' respektive för kamininsats och VV-beredare. Alternativet till detta är att riva ut pannan och installera en L/V pump men den installationen blir dubbelt så dyr. Pellets är inget alternativ och vår förbrukning för liten för bergvärme (som dessutom är för dyr)

Frågan är nu, låter det helt befängt att göra såhär när man faktiskt har vattenburen värme redan och finns det något annat man bör tänka på.

Huset står i Sigtuna.
 
Tycker det låter lite komplicerat. På något sätt ska ju allt detta också samverka. Du väljer bort pellets men tänker värma upp källaren med ved?
Kombination vattenburet (pellets) och en luftvp kör jag. Går mot första uppvärmningssäsongen så det ska bli spännande att se om jag kan få det hela att lira ihop. men det är två komponeneter du har lite fler. Men visst kan det gå.
 
Källaren är inte så mycket för uppvärmningen utan för mysfaktorn. Det är i princip bara gillestuga/hembiorummet och hallen som skall värmas och den öppna spisen står redan där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.