Hej nu ska jag bygga ut min altan som ska vara L formad.
Nu har jag ritat upp altanen men har fastnat med bärlinan.
Båda bärlinorna ska fästas i väggen.
Jag vill att trallen ska gå i samma riktning på båda planen.
Hur löser jag bärlinan för att uppnå detta?
3D-ritning av L-formad altankonstruktion med bärlinor fästa vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör man på följande sätt?
Att man sätter 2 st regler mot väggen.
3D-modell av träreglar monterade på en vägg med isolering mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har gjort en liten skiss över principen för att bygga ett L-formad altandäck. Hoppas det hjälper.
Gråskalig skiss av ett L-format träaltandäcks stomme med tvärgående bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Ju men hur fäster du bärlinan mot respektive vägg?
 
3D-ritning av trästomme till byggnad med markerade mått och grundplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror på hur väggen är byggd. Men kraftiga franska skruvar som går in i bakomliggande väggreglar brukar fungera.
 
Gör man på följande sätt?
Bärlinorna är röda.
3D-model av träbjälklag med röda bärlinor monterade med balkskor mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller räcker det med balkskor direkt mot vägg?
3D-modell av träreglar med röda bärlinor och balkskor monterade mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har ett äldre hus med en massiv plankvägg kan du sätta balkskor direkt mot fasaden (med tillräckligt långa skruvar), annars inte.
 
S
Inga bärlinor direkt mot vägg , ett avstånd på ca 2 cm luft ska det vara eller balkskor som det sägs
 
S skutten11 skrev:
Inga bärlinor direkt mot vägg , ett avstånd på ca 2 cm luft ska det vara eller balkskor som det sägs
Hur motiverar du det?
 
S
Skit mellan och det kommer att ruttna i panelen men inte bärlinan som är tryckt , detta är en klassiker i felmontering av bärlinor
 
Är detta korrekt?
3D-ritning av träbjälklag med röda markeringar på potentiellt felaktiga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är många gånger inte nödvändigt att fästa en bärlina i fasaden. Den kan stå på plintar och korsande sekundärbärande reglar kan fästas in med balkskor i fasadpanelen. Men det finns situationer när det är nödvändigt och en montering med distanser är olämpligt pga väggens konstruktion. Jag håller med om att det då kan vara lämpligt att skydda vägganslutningen med ett bleck. Mycket hänger också på fasadpanelens kvalitet och ytbehandling.

När det gäller TS senaste bild så upprepar jag det jag skrev tidigare: Bärlinor kan bara fästas med balkskor i väggen om väggen tål de infästningarna. Det gör en plankvägg men inte alla regelväggar.
 
S
Oavsett vad bärlinan ligger mot så blir det skit och fukt mellan ,En altan ska inte sitta fast i huset , den ska leva sitt eget liv och inte dra i huset när dem rör sig
I bland går det inte bra , det beror på förutsättningarna , då gäller det att få en distans , finns det något innanför panelen att dra i med franska bultar så lägg några stora galvade brickor som mellanrum eller balkskor
 
  • 3D-modell av en altankonstruktion med textmarkerade avstånd från husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med om att tillbyggnader generellt inte skall sitta fast i huset, man bör alltid ha en rörelsefog. Tillbyggnader (inklusive altaner) har en annan grundläggning som kan ge upphov till oönskade dragkrafter. Det bästa är därför att altanen inte är infäst i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.