Jag har en Whirlpool kombinerad kyl/frys som är ifrån 2004. Problemet med den denna är att nu verkar den leva sitt egna liv med att slå av och på sig.

Jag har några frågor om kylskåp i allmänhet

1. Ska kompressorn alltid gå? På min går den ibland, surrar lite för att sen vara knäpptyst. Eller är den som så att den kör tills en viss temperatur nåtts för att sen gå i något slags "viloläge"?

2. Gallret på baksidan. Detta var rejält dammigt, jag dammsög det och gjorde sen rent det med en diskborste. Jag reflekterade över att detta galler borde fungera som en slags kylare då den hade en anslutning i vardera änden, är detta korrekt? Avståndet till väggen har varit ungefär 4-6cm och så har det varit i alla år. Antar, om det nu är som så att den fungerar som en kylare att kylförmågan avtar ju skitigare och dammigare gallret är?

3. Kan det vara som så att kompressorn slår av om det blir för varmt? Dvs ett smutsigt galler gör att värmeminskningen avtar?

4. Jag hade tänkt ringa en kyltekniker. Om jag åker på en reparation i säg 3-4000 kronors klassen slänger jag ut denna kyl/frys och köper en ny. Det kan ju dock vara ett billigt fel för säg 800 kronor och då får den hänga med ett tag till.

Är jag rätt ute i mina funderingar eller är jag helt ute och seglar om tekniken bakom det hela? Är novis när det gäller tekniken så snälla inga dumförklaringar ;)
 
1. Kompressorn ska inte alltid gå. Det går tills det är kallt nog och sedan slår den av tills den behövs igen

2. Ja, det är en kylare. Det ska inte vara för dammig, precis som du säger, då fungerar det sämre.

3. Tror inte den slår av, tror bara den kommer gå längre. Men jag kan ha fel.

Men vad är symptomen menar du? Slår den av helt ibland och blir alltså varm?
 
jon_h skrev:
1. Kompressorn ska inte alltid gå. Det går tills det är kallt nog och sedan slår den av tills den behövs igen

2. Ja, det är en kylare. Det ska inte vara för dammig, precis som du säger, då fungerar det sämre.

3. Tror inte den slår av, tror bara den kommer gå längre. Men jag kan ha fel.

Men vad är symptomen menar du? Slår den av helt ibland och blir alltså varm?
Symptomen är att jag fått för mig att den tappat kylförmågan på något vänster om höger. En känsla jag fått bara som jag grundar på några indicier:

Kondensdroppar på väggen som varit frusna har tinat upp. Detta kan ju förvisso motbevisas om det är som så att kompressorn slutar gå vid en viss temperatur och dessa frusna droppar tinar för att sedan frysa igen.

Men å andra sidan? Jag misstänkte att något var lurigt igår, borde inte såfall isen i frysen smältit såpass så det bildats vatten på golvet?

I kylen har jag en gul knapp, när jag slår på den lyser den och om jag förstått det hela riktigt är det en funktion för att snabbt kyla ner kyldelen vid behov. Temperaturskalan går ifrån 1-5, är 1 kallast eller varmast?
 
Att det frusna kondensdropparna i kylen smälter är helt normalt, de ska de göra. När kompressorn slår av får kylen tillfälle att frosta av sig själv. Isen i frysen smälter dock inte, det är mycket kallare där än i kylen.

Tycker inte det låter som att det är något fel alls på din kyl. Har du kollat med en termometer om temperaturen är som den ska. Det är liksom det som räknas.. :)
 
Ok då ska jag handla en termometer imorgon och läsa av den :)

Hur var det då med temperaturreglaget i kylen?

Tack så mycket för hjälpen :)

Ps, när jag kikar i forumdelen har jag bara ett svar (från dig) men när jag på tråden och väljer "skicka svar" får jag upp ditt senaste svar :confused:
 
Vet inte hur det är med temperaturreglaget i din kyl. Men det kan du enkelt testa, när kompressorn är igång, vrid reglaget åt ena hållet. Om kompressorn stannar då är det det håller som är varmare i kylen. Du kan även testa när kompressorn inte är igång att vrida ratten. Om kompressorn startar när du vrider åt ett visst håll så är det det håller som är kallare.

Om du står i teknikforumet och det bara står att du har ett svar så är det en gammal variant av sidan som din dator har sparat. Klicka på "uppdatera" så får du den nya.
 
Ett fel som jag varit med om på gammalt kylskåp är att dräneringen av avfrostningsvatten blivit igensatt, så att vattnet stannat kvar inne i skpåpet, då blir det dels mycket mer frost på kylytan, dels kan det svämma över och rinna ut.

Korrekt funkion på de flesta kylskåp är att kondensvattnet leds ut genom en slang till en balja i närheten av kompressorn (dvs på utsidan av skåpet) där dunstar vattnet.

Som sagt stopp i den slangen är inte helt ovanligt.
 
Ja en sådan slang med tillhörande balja hade jag såg jag när jag var på dammjakt förrut. Kanske ska försöka dammsuga lite där :)
 
Fast du har ju inga symptom på att något är fel vad jag kan förstå. Din kyl beter sig precis som den ska göra, som du beskriver det.. Är det din första kyl..? :)
 
Thomas77 skrev:
Hur var det då med temperaturreglaget i kylen?
I alla kylskåp jag har sett så är den högsta siffran kallast.
Det varmaste läget (1) sitter närmast det avstängda läget, som kan heta 0 (noll).

/Hasse
 
Du har rätt Hasse, så är det säkert.
 
jon_h skrev:
Fast du har ju inga symptom på att något är fel vad jag kan förstå. Din kyl beter sig precis som den ska göra, som du beskriver det.. Är det din första kyl..? :)
Jo det är ju det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.