Vi köpte ett nytt kylskåp (Elektro Helios) för något halvår sen. För ett tag sedan började det läcka vatten, "rännan" baktill var full med vatten. Jag rensade men fick inte ut något alls - vilket var väntat med tanke på hur ny kylen är. Idag drog jag ut den och kikade på baksidan, bifogade bilden visar hur det såg ut. Vad ska vi göra för att få ordning på det igen, jag antar att vattnet ska droppa ner på vad-det-nu-heter och avdunsta? Räcker en ordentlig renskurning och hur i h-e kan det bli så skitigt på bara några månader? *n00b*
 
  • ATT00001-13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Du har fått en ansamling av något som är segt och lite mjölkfärgat? Det är bakterier som frodas i värmen ovan för kompressorn. Rätt att vatten ska rinna ut i den skålen och sedan avdunsta men man måste rengöra den lite då och då.
 
Nu är det städat och ser ut att funka :) Men hur kunde det gro igen så fort, när förra kylen (också självavfrostande) stod där fem år utan att någonsin få samma problem?
 
Rensa gärna avloppet på insidan. I nederdelen av kylelementet sitter normalt en lös plastbit som man kan rensa med.

Har man matvaror som ligger an mot kylelementet så kan det bli mer smuts som åker med ut.
 
Brukar vara själva böjen på röret till avtappningsslangen på baksidan som brukar vara problemet med dom skåpen. Rengör den ska du se att den funkar som vanligt igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.