Jag skulle verkligen vilja ha ett helt kylskåp istället för bänkkylskåp som vi har idag. En bra placering vore mellan kaminen och ugnen. Där går det idag rör från den öppna kaminen på nedervåningen samt att luft till inomhus tas från vinden och kommer ut på baksidan av kaminen på bild. Dock tror jag att sotaren eller besiktningsmannen sade att det inte var så bra att ha tilluft från vinden?

Det jag undrar är vad ni tror om att ha kylskåpet här om man tar bort den öppna kaminens funktion där nere (används aldrig), går det att ha ett kylskåp så nära kaminen? Andra tankar? Det är ca 65 cm brett.
 
  • Ett kök med vit inredning, inbyggda vitvaror, och en kakelugn. Utsikt mot ett skogsparti från fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kylskåpet lär ju må mindre bra och slitas mer med högre energiförbrukning
 
ullet
Om du inte vill ha kylskåpet där kan du väl flytta ut högskåpet med ugnen och sätta kylskåpet innanför?
 
electroluxaren skrev:
Kylskåpet lär ju må mindre bra och slitas mer med högre energiförbrukning
Förstår inte?
 
ullet ullet skrev:
Om du inte vill ha kylskåpet där kan du väl flytta ut högskåpet med ugnen och sätta kylskåpet innanför?
Det är också ett alternativ 👍
 
A
H Husisörmland skrev:
Förstår inte?
värmen mellan kamin och ugn
 
Är det brännbart mtrl bakom kaminen idag?
 
Larsa Larsa skrev:
Är det brännbart mtrl bakom kaminen idag?
Tar emot att svara ja men det tror jag.
 
electroluxaren skrev:
värmen mellan kamin och ugn
Hade inte riktigt tänkt på ugnen. När vi har nytt värmesystem så kommer vi inte elda i kaminen så mycket men det är klart att det kanske inte är bra att ha ugnen bredvid kylskåp.
 
Är säkert 2,4 meter i tak och kylar / frysar finns i 180 eller 160, då är det mellan 0,6 och 0,8 meter mellan kylen och taket. Då går det att flytta ut kaminen och göra en sväng på rökröret. En mineritskiva på sidan av kylen och kaminen kan fungera. Tänk till om att inte kasta ut kaminen, den fungerar även som mys och reservvärme, inget är starkare än sin svagaste länk, så allt kan sluta fungera, men inte en kamin. Kolla upp med sotaren så vet hen om det är möjligt i ert fall.
 
Tack för svar, hänger inte riktigt med på allt. Varför skulle man flytta ut kaminen menar du?
 
H Husisörmland skrev:
Tack för svar, hänger inte riktigt med på allt. Varför skulle man flytta ut kaminen menar du?
För att inte kasta ut den, den finns ju, och går det att behålla den så är det inte fel. En värmepump som jag förstår ska in, kan säga upp sig och när vet ingen. I mina ögon att kasta ut den är kapitalförstörning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.