Hej!

Mitt kylskåp, som är ett Husqvarna QR2099W från 2007, har slutat att fungera som det skall.

Helt plötsligt en dag så kyler det endast ned till 10 grader (jag har mätt upp med termometer i ett glas).

Jag har provat att byta ut fryssonden utan att det blev någon skillnad.

Kompressorn startar och går i cirka 20 sekunder innan den stannar sedan dröjer det 2,5 minuter innan den startar igen. I sådana cykler håller den på hela tiden, på 20 sekunder, av 2,5 min.

Jag kan tillägga att kylskåpet en längre tid har varit lite skumt, helt plötsligt så har temperaturen sjunkit 5 grader, och saker har frusit till is i kylen, så att man har fått ställa om inställningen. Sedan, efter kanske 2 månader, har det ändrat sig igen och blivit 5 grader varmare så att man har fått ställa om vredet igen. Det har alltså varit lång tid emellan temperaturskiftningarna och jag har aldrig blivit klok på hur vredet skall stå då det har varit olika kallt på samma inställning. Om detta har att göra med nuvarande fel skall jag låta vara osagt, men jag tänkte att det eventuellt kan vara relevant.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Är det lönt att reparera?
 
Låter som liknande fel vi hade på ett skåp från 2005 (husqvarna). Electrolux som tillverkar skåpen under olika namn hade ett systematiskt fel ett tag på elektroniken.

Vårt fel inträffade 2007 (om jag minns rätt). Vi fick det på garantin. Reparatören kom med ett helt kit, bytte allt utom kompressorn, elektronik, temp sensorer kablage till fläkt osv.
 
Känns spontant som ett köldmedieläckage...
 
A) ta hem en reparatör som även har kontakt med kylskåpsförsäljning
B) kontakta hemförsäkringen - borde ge någon utdelning
C) köp nytt skåp via reparatören som då inte tar betalt för A) och ger dig rabatt på nyinköpet samt baxnar bort det gamla

:) så gjorde jag förra året och det blev nytt skåp för hyfsad kostnad - men jag bor på mindre ort. Dagarnas reor kanske ger dig bättre utdelning. Jag skulle inte reparera ett 7 år gammalt skåp då snittåldern förväntas ligga på 10 år.
 
Tack för alla svar. Det fick bli ett nytt kylskåp på mellandagsrean. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.