Hej

Min mamma har ett Electrolux-kylskåp som är kanske 5år gammalt. Det har tydligen börjat stänga av sig efter att man öppnar det. Inte alltid men ibland.
Hon har hittat en ”lösning” som är att slå av säkringen för kökets stickkontakter och slå på den igen. Då går det igång igen.

Jag har ännu inte sett på det men skall besöka henne om några veckor och undrar om jag måste köpa nytt kylskåp till henne eller om det går att ordna på något sätt.

Vad kan felet vara med tanke på symptomen och den ”geniala lösningen” morsan har hittat på?
 
Är hon 100% säker på att det inte startar av sig själv om hon väntar en timme eller så?
Hur vet hon att det stänger av sig utan att öppna?
 
O O skrev:
Är hon 100% säker på att det inte startar av sig själv om hon väntar en timme eller så?
Hur vet hon att det stänger av sig utan att öppna?
Det stänger inte av sig om hon inte öppnar det. Men tydligen har det varit avstängt flera gånger efter att dörren varit öppnad. Hon har en teori om att det vill börja jobba med att kyla ner sig igen efter öppnad dörr och att det är vid starten som det inte kommer igång utan en ”reset” genom att slå av strömmen helt.
 
Ungefär vad jag funderade på som trolig orsak. Eftersom felet uppkommit efter 5år misstänker jag något mekaniskt, t.ex. ett relä som blivit utslitet och ger dålig/osäker kontakt. Det bör man kunna kolla upp genom att lyssna om och i såfall var det klickar precis vid start med säkringen.

Alternativt se om det finns något (start)relä som reservdel till just den modellen.
 
  • Gilla
chris_m
  • Laddar…
BirgitS
chris_m chris_m skrev:
Jag har ännu inte sett på det men skall besöka henne om några veckor och undrar om jag måste köpa nytt kylskåp till henne eller om det går att ordna på något sätt.
Electrolux har fast pris på 2095 kr för reparationer inkl. material och arbete: https://www.electrolux.se/support/repairs/
Betydligt billigare och enklare än att köpa ett nytt kylskåp.
 
chris_m chris_m skrev:
Hej

Min mamma har ett Electrolux-kylskåp som är kanske 5år gammalt. Det har tydligen börjat stänga av sig efter att man öppnar det. Inte alltid men ibland.
Hon har hittat en ”lösning” som är att slå av säkringen för kökets stickkontakter och slå på den igen. Då går det igång igen.

Jag har ännu inte sett på det men skall besöka henne om några veckor och undrar om jag måste köpa nytt kylskåp till henne eller om det går att ordna på något sätt.

Vad kan felet vara med tanke på symptomen och den ”geniala lösningen” morsan har hittat på?
har hon displayen i dörren?
då är det sladden
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Electrolux har fast pris på 2095 kr för reparationer inkl. material och arbete: [länk]
Betydligt billigare och enklare än att köpa ett nytt kylskåp.
de har rätt att vägra och troligen finns det inga reservdelar kvar
 
returen returen skrev:
har hon displayen i dörren?
då är det sladden
Hon har en termometerdisplay i dörren vill jag minnas. Vilken sladd? Strömsladd? Sladd till display?
 
MultiMan
Varför skulle strömsladden ha med dörren att göra? Jag har ingen aning, men det logiska är väl ändå att det finns saker i dörren som tappar kontakten med själva skåpet pga defekt kabel mellan dörr och skåp. Rätt vanligt på andra saker där dörrar öppnas och stängs regelbundet, t ex bilar.
 
chris_m chris_m skrev:
Hon har en termometerdisplay i dörren vill jag minnas. Vilken sladd? Strömsladd? Sladd till display?
sladd till display som går vid gångjärnssidan mycket vek konstruktion
 
  • Gilla
chris_m och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
returen returen skrev:
de har rätt att vägra och troligen finns det inga reservdelar kvar
Visst kan de vägra och de kan rekommendera att det inte är lönt för den aktuella maskinen. Jag hade nyligen över en reparatör för en 10 år gammal kombinerad tvätt och tork. Han berättade att alla reservdelar nog inte fanns kvar längre men de två kretskorten plus något mer som han bytte räckte för att få den att fungera.
 
returen returen skrev:
sladd till display som går vid gångjärnssidan mycket vek konstruktion
Är det meckigt att byta eller skarva sladden?
 
chris_m chris_m skrev:
Är det meckigt att byta eller skarva sladden?
lite pyssel är det med byte om den finns att få tag på
skarva är nästan omöjligt
 
returen returen skrev:
lite pyssel är det med byte om den finns att få tag på
skarva är nästan omöjligt
Antar man måste ta av dörren? Men kanske först koppla loss sladden nånstans - var? Och råkar du ha ett delnummer? Eller var letar man efter en sån?
 
chris_m chris_m skrev:
Antar man måste ta av dörren? Men kanske först koppla loss sladden nånstans - var? Och råkar du ha ett delnummer? Eller var letar man efter en sån?
för att veta måste du ange PNC -- produktnummer
men dörren brukar kunna hänga kvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.