I min hyreslägenhet har jag har ett ganska nytt kylskåp som låter väldigt mycket; det låter som om vatten rinner, det "viner" (låter som när det blåser kraftig ute), det "kvittrar". Är det någon här på forumet som kan tänkas veta vad som är fel? Fastighetsskötaren "kan inte höra något och det är normalt att kylskåp låter när generatorn går igång". Det är dock mycket störande ljud och mina bekanta tycker det låter som jag har en papegoja i kylen.
 
Att kylskåp låter ungefär som du beskriver är helt normalt.
Min erfarenhet är att om kylskåpet är "självavfrostande" så låter det lite extra (d.v.s. oftare).
 
Nyare kylskåp kan tydligen låta så mycket. Bättre med de något äldre med kvalitetskompressorer från Danfoss. Har bl.a. hört kylskåp fabrikat Gram låta irriterande högt med ett rinnande/porlande/vinande ljud. Bäst att provlyssna före köp.
 
Nja... ljud från kylar har ju inte enbart med kompressorn att göra. Följande är saxat från Siemens hemsida:

Siemens hemsida skrev:
Det är inte ovanligt att det hörs ljud från kyl- och frysskåp, särskilt när de slår på eller av. Kompressorn (motorn) kan surra under drift. Ett bubblande, gurglande eller surrande ljud kan höras när kylaggregatet går. Ett klickande ljud kan höras om termostaten slår på och av kompressorn. Ett knakande ljud kan höras vid autoavfrostning eller när apparaten kyls ner eller värms upp. En frostfri frys kan avge ett lågt visslande ljud när luften cirkulerar i utrymmet. Andra ljud kan orsakas av: att apparaten inte står jämnt, att apparaten vidrör andra apparater, möbler eller väggar, att lådor, korgar eller hyllor är lösa eller har fastnat. Flaskor och andra behållare kan skallra mot varandra.
 
heisiandiishe
kliver in i diskussionen med erfarenhet från en liebherr, minns ej modellbeteckning men rostfri side by side, men fristående kylenhet och kombinerad frys och vinkyl.

Nyinflyttad och lägger mig på kvällen varpå det smäller rejält ett antal gånger vilket jag efter några dagar lyckas lokalisera till min eminenta kyl/frys/vinkyl.... Sedan upplevde jag att det minskade eller så vande jag mig, men blev minst sagt konfunderad vad det var som smällde snarare än knäppte i början...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.