Jag har ett kylskåp Electrolux ERE3500 från ca 2003. Under senaste halvåret har det varit ojämn temperatur i det, så att det varit nästan frysgrader i botten. Idag under eftermiddagen började temperaturen stiga och nu är det inte kallare än 11 grader.

Är det skrotdags nu eller kan det möjligen vara något trivialt fel som en temperatursensor, så att det "lönar" sig att ringa efter service? Kylen (och dess kompis frysen) är ju i och för sig mogna för utbyte om jag bara ser till åren men jag vill inte köpa nytt i halvpanik om det kan repareras. Särskilt inte som köket ska renoveras "vilket år som helst".
 
A
det skall ju inte vara ojämn temp i dessa

går fläkten som den skall?
är det is på plastsjoken i ryggen?

fläkt är ovanligt
men avfrostningssensor är vanligt
dessa gamla är köldmedelsbrist ovanligt men kan hända
 
electroluxaren skrev:
går fläkten som den skall?
är det is på plastsjoken i ryggen?
Fläkten verkar gå, alltså den verkar stanna när jag öppnar skåpet, men helt säker är jag inte.
Ingen is i sikte.

SItuationen idag är att det är mellan 8 och 11 grader i skåpets övre del, och typ 3 grader nertill. Kompressorn går tidvis och stannar tidvis (som förväntat) så enda felet är egentligen att den har fått temperaturen om bakfoten.
 

Bästa svaret

A
Då kan det vara köldmedelsläcka
 
Reparatör var här igår och sa direkt att det var en läcka. Han bytte sedan torkfiltret och fyllde på köldmedium. Nu är det kallt igen! Det blir intressant att se hur länge det håller.
 
svartöra svartöra skrev:
Jag har ett kylskåp Electrolux ERE3500 från ca 2003. Under senaste halvåret har det varit ojämn temperatur i det, så att det varit nästan frysgrader i botten. Idag under eftermiddagen började temperaturen stiga och nu är det inte kallare än 11 grader.

Är det skrotdags nu eller kan det möjligen vara något trivialt fel som en temperatursensor, så att det "lönar" sig att ringa efter service? Kylen (och dess kompis frysen) är ju i och för sig mogna för utbyte om jag bara ser till åren men jag vill inte köpa nytt i halvpanik om det kan repareras. Särskilt inte som köket ska renoveras "vilket år som helst".
Hej
Nyfiken på om det hjälpt o fungerar. Har typ samma problem. Fläkten går men tempvisaren bara ett. - O i kylen 10-15 grader….
Vad kostade din reparation?
Mvh Niclas
 
Reparationen kostade 1900 och som jag fattar det är det fast pris för alla reparationer, dvs blir det dyrare än så kommer de att avråda.

Det höll ett år, sedan kom problemet tillbaka. Så nu har jag precis ställt av det och skaffat ett nytt Bosch KSV36BWEP, @electroluxaren är välkommen med en prognos hur lång tid det kommer att hålla :)
 
A
svartöra svartöra skrev:
Reparationen kostade 1900 och som jag fattar det är det fast pris för alla reparationer, dvs blir det dyrare än så kommer de att avråda.

Det höll ett år, sedan kom problemet tillbaka. Så nu har jag precis ställt av det och skaffat ett nytt Bosch KSV36BWEP, @electroluxaren är välkommen med en prognos hur lång tid det kommer att hålla :)
Okay de blåste dig på reparationen! En normalavlad tekniker förstår att det inte hjälper med att byta tork för att fixa en läcka. Hur lång tids garanti på jobbet gav de? Jag hade reklamera den totalt felaktigt genomförd reparationen. Hur eller hur får vi väl hoppas på att ditt nya håller längre än garantitiden.
 
electroluxaren skrev:
Okay de blåste dig på reparationen! En normalavlad tekniker förstår att det inte hjälper med att byta tork för att fixa en läcka. Hur lång tids garanti på jobbet gav de? Jag hade reklamera den totalt felaktigt genomförd reparationen. Hur eller hur får vi väl hoppas på att ditt nya håller längre än garantitiden.
Han konstaterade faktiskt en "liten" läcka i förångaren och klistrade dit en röd etikett. Men han bytte ju inte förångare. Antar att det inte skulle ha räckt med 1900 då. Egentligen bestod hans insats i "fyll och se hur länge det håller".
 
MultiMan
Låter för mig som en helt oseriös reparatör. Är det ens tillåtet att laga med klisterlapp och fylla ny gas medveten om att det kommer läcka ut igen?

Hoppas du blir nöjd med ditt nya skåp, i vilket fall.
 
Han lagade givetvis inte med en klisterlapp :) Han klistrade dit den för att markera var han detekterat en läcka, nämligen där röret från förångaren kommer ut på kylskåpets baksida. Det gick alltså inte att byta den med det han hade med sig och (antar jag) inom den givna budgeten. Alternativet är ju att avstå från reparation (hade kostat 900 kr för felsökningen) eller offerera återbesök med byte, om det finns reservdelar.

Intressant fråga om det är tillåtet att återfylla på det här viset när en läcka har konstaterats. På bilverkstaden har de någon gång återfyllt utan att kunna se läckan, men då med spårämne.
 
MultiMan
Så han försökte inte ens laga en konstaterad läcka (trodde självklart lappen var någon form av försök till lagning, typ som man lagar innerslangar) men fyllde ändå på ny gas?

Mina bilverkstäder har enbart fyllt på kvävgas (nitrogen på engelska) med spårämne för att hitta läckor, aldrig ordinarie gas. Vad jag vet är det förbjudet.
 
Som sagt, han försökte inte laga läckan eftersom det är en (såvitt jag kan se) stor åtgärd som dessutom kräver att man har en ny eller renoverad förångare att sätta dit. Finns tydligen som reservdel för 1471 kr.

Jag tror inte att min bilverkstad fyllde med kväve utan med köldmedium plus spårämne. AC:n fungerade nämligen bättre efteråt och det hade den väl inte gjort om de fyllt med kväve. Men bil-AC och kylskåp är inte riktigt jämförbara eftersom det är isobutan i kylskåpet.
 
A
svartöra svartöra skrev:
Han konstaterade faktiskt en "liten" läcka i förångaren och klistrade dit en röd etikett. Men han bytte ju inte förångare. Antar att det inte skulle ha räckt med 1900 då. Egentligen bestod hans insats i "fyll och se hur länge det håller".
dom hade tagit lika mycket betalt för att göra rätt från början. med rätt att inte göra något alls.
denna reparation är felaktigt utförd och jag anser att de skall göra om och göra rätt
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Låter för mig som en helt oseriös reparatör. Är det ens tillåtet att laga med klisterlapp och fylla ny gas medveten om att det kommer läcka ut igen?

Hoppas du blir nöjd med ditt nya skåp, i vilket fall.
Ja detta var riktigt oseriöst
ungefär som om någon reparerar bromsarna med ett tuggummi på bilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.