Hej!
Har satt ihop en server av överblivna delar och vill placera den på översta hyllan i garderoben. Jag vill gärna ha servern där för att slippa se/höra den. Kan inte komma på något annat ställe så den måste få bli där. Det blir ju förstås varmt där då jag har min "knutpunkt" till nätverket där med router, switch, mediaomvandlare, samt tillhörande strömadaptrar som också blir varma. CPU-temperaturen är redan på 56 grader och då har jag inte ens satt dit alla HDD's som jag ska ha. Ska bygga ett eget rack till dem då de inte får plats i chassit.

Jag bor i en 1-plansvilla och funderar på att bygga ett rör upp till vinden med en stor chassiefläkt (120mm) i. Fläkten tänker jag att jag ska sätt i anslutningen till röret i taket på garderoben. Tog en blid plus att jag gjorde en liten ritning i Google Sketchup:

Server och nätverksutrustning på hylla i garderob över klädhängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss i 3D av garderob med server, nätverksutrustning och rör upp till vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte initialt att jag bara skulle blåsa ner den kalla luften från vinden ner på datorn men omvärderade detta då jag skulle få vända på fläkten till sommaren då det blir tokvarmt där då och jag vill inte blåsa ut luften från garderoben rätt upp på kalla vinden med risk för kondens/mögel.

Jag har närliggande ventilationsrör uppe på vinden där röret jag tänker mig dra upp från garderoben hamnar.

Vågar jag leda in röret från garderoben till ventilationen?

Tog bilder på ventilationsrören på vinden:
Isolerad vind med träbalkar och ett ventilationssystem, röd stjärna markerar position under garderoben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där den röda stjärnan är var garderoben finns (bakom balkarna). Så om jag ska koppla utblåset från garderoben till ventilationsröret är det ingen lång sträcka.

Ventilationsrör på vinden och rörledning från garderoben för serverkylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tanke på att luften från torkskåpet leds direkt in i ventilationen på det här sättet känns det inte som jag behöver oroa mig med att leda in dator-värme direkt in i ventilationen. Frågan är bara om man stökar till lufttrycket i och med att jag har en fläkt som trycker på. Fast det kan ju inte vara så mycket då det bara är en chassiefläkt.

Vad gäller ventilationssystemet finns inga fläktar. Jag hör åtminstone ingen fläkt. All ventilation antar jag är kopplat till Värmepumpen (en IVT490). Möjligt att det sitter en fläkt i värmepumpen men jag tror inte det. Gissar att det är någon form av självcirkulation. Har för mig att värmepumpen återvinner inneluften på något sätt. Jag är väldigt okunnig på ventilation måste jag säga. Vi byggde huset 2007 kanske ska jag tillägga.

Vad tror ni. Vågar jag leda in luften i husets ventilation? Kan det bli så mycket tryck av en chassiefläkt (110 mm) att det kan påverka luftflödet i ventilationen?

Jag ställde denna fråga först i forumet på sweclockers men med närmare eftertanke kanske det är lättare att få svar på ventilationsfrågor här.

Tacksam för råd, eller om ni kanske vill avråda mig från detta helt?
 
Redigerat:
Är det inte enklare att sätta en 140mm fläkt i sidan på skåpet?
 
Det tycker frun inte om. Dessutom blir det tystare om fläkten kan få vara inne bakom en dörr.
 
Det blir ju varmt för att utrymmet är slutet - Det kan ju vara nog med ett rör upp och till en ventil ut ur garderoben på höger sida - Varför skicka ut fin fin varm torr luft i tomma intet?
Och så skruvar du ut gångjärnen på dörren för att maximera springan, extra plastpluppar på sidan motsatt gångjärnen.
Alternativt borra ett par hål i toppen på garderoben och en ventil på sidan av takanslutningen på garderoben och skippa röret helt?
Räcker inte det till skulle man kunna komplettera med en fläkt - men nog tycker jag det är overkill att skicka upp det på vinden och vidare ut...
 
Eazy1 skrev:
Det tycker frun inte om. Dessutom blir det tystare om fläkten kan få vara inne bakom en dörr.
En 120/140-fläkt som snurrar i lagom fart för "vispa" omkring lite luft kommer inte att höras.
 
Eazy1 skrev:
Vad gäller ventilationssystemet finns inga fläktar. Jag hör åtminstone ingen fläkt. All ventilation antar jag är kopplat till Värmepumpen (en IVT490). Möjligt att det sitter en fläkt i värmepumpen men jag tror inte det. Gissar att det är någon form av självcirkulation. Har för mig att värmepumpen återvinner inneluften på något sätt. Jag är väldigt okunnig på ventilation måste jag säga. Vi byggde huset 2007 kanske ska jag tillägga.
IVT490 är väl en frånluftsvärmepump så då har du garanterat sug i kanalerna. Då behöver du ingen fläkt om du drar en kanal upp utan sätt dit en ventil i garderobstaket (likadan som ovanför torkskåpet) så att du kan reglera flödet.
 
slacker skrev:
Det blir ju varmt för att utrymmet är slutet - Det kan ju vara nog med ett rör upp och till en ventil ut ur garderoben på höger sida - Varför skicka ut fin fin varm torr luft i tomma intet?
Och så skruvar du ut gångjärnen på dörren för att maximera springan, extra plastpluppar på sidan motsatt gångjärnen.
Alternativt borra ett par hål i toppen på garderoben och en ventil på sidan av takanslutningen på garderoben och skippa röret helt?
Räcker inte det till skulle man kunna komplettera med en fläkt - men nog tycker jag det är overkill att skicka upp det på vinden och vidare ut...
Jo, det blir varmt, därav jag vill göra det hela :p
Frugan vill inte ha några synliga ventiler. Värmen jag leder in från datorn till ventilationen tar väl värmepumpen hand om och omvandlar till värme vi sedan har nytta av?
 
Eazy1 skrev:
...Värmen jag leder in från datorn till ventilationen tar väl värmepumpen hand om och omvandlar till värme vi sedan har nytta av?
Ja.
 
svar till Kane. Glömde klicka citeraknappen..

Jo jag tänkte så också, men iom att det är inne i en garderob så tänkte jag att luften behöver mer fart än självcirkulation. Jag ska ha in en hel del HDD som också blir varma. Kan mitt projekt med fläkt in i ventilationen på något vis skada mitt luftflöde i hela ventilationen?
 
Frugan ska väl inte bygga ?;) Jo, värmen återvinns delvis men det lär inte bli märkbart i plånkan men bättre än inget.
 
Du har frånluft precis bredvid garderoben för torkskåpet. Nyttja den istället för att behöva kalibrera systemet.
 
Hon bygger med sin mentala bild. Hon tar gärna del av servern med Owncloud också :p
 
R_Strandberg skrev:
Du har frånluft precis bredvid garderoben för torkskåpet. Nyttja den istället för att behöva kalibrera systemet.
Jag tror att det är fel rum!
 
R_Strandberg skrev:
Du har frånluft precis bredvid garderoben för torkskåpet. Nyttja den istället för att behöva kalibrera systemet.
Nej nej, det där är inte garderoben där servern ska stå, om du menar sista bilden? Med sista bilden vill jag bara visa att den fuktiga luften från torkskåpet leds in i ventilationssystemet. så att leda in värme från en dator i samma ventilation kanske inte är så farligt. Var bara som referens jag tog den sista bilden...
 
Enda risken jag kan se med att leda in luften i ventilationskanalen är att om flödet blir högt så kan du behöva "kalibrera om" hela systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.