Tycker det blir kallare inne när det är runt nollan ute. jag har bara ute temp. har det något med några inställningar att göra??
 
du får parallelförskjuta kurvan lite..;)

mvh
 
PX-21 skrev:
du får parallelförskjuta kurvan lite..;)

mvh
Nja, det är väl kurvans lutning som han ska ändra om man får olika innetemp vid varierande utetemp.
Parallelförskjutning gör väl att innetempen höjs eller sänks generellt.
 
Du kan som andra har skrivit här kan stämma, att du med hjälp av inställningar kan lösa problemen. Roten till det onda ligger i att termostater har ett temperaturmässigt problemområde, det precis runt noll grader celcius. Det är inte sällan knivigt att få till en bra temperaturreglering, inte med mindre än att man kan lyckas så till inställningar som motverkar de tekniska problemen.
 
Inomhusgivare!
 
hejsan, precis det är kurvlutningen! Det är ofta lite svår reglerat vid +2 till +5 ca... vad man kan göra är att ha brytpunkten vid den temperaturen någon/några grader högre. Man ska ej ha en helt spikrak kurva. Nu vet jag ju ej hur fritt du kan ställa in alla brytpunkter men så brukar man göra, rumstemperaturgivare är oxå ett alternativ... Mvh/ Tomas
 
Robert_Maria skrev:
Du kan som andra har skrivit här kan stämma, att du med hjälp av inställningar kan lösa problemen. Roten till det onda ligger i att termostater har ett temperaturmässigt problemområde, det precis runt noll grader celcius. Det är inte sällan knivigt att få till en bra temperaturreglering, inte med mindre än att man kan lyckas så till inställningar som motverkar de tekniska problemen.
Isak76 skrev:
hejsan, precis det är kurvlutningen! Det är ofta lite svår reglerat vid +2 till +5 ca... vad man kan göra är att ha brytpunkten vid den temperaturen någon/några grader högre. Man ska ej ha en helt spikrak kurva. Nu vet jag ju ej hur fritt du kan ställa in alla brytpunkter men så brukar man göra, rumstemperaturgivare är oxå ett alternativ... Mvh/ Tomas
Hmmm...jag undrar det jag...:rolleyes:
Finns det några som helst belägg för att det skulle vara svårare att reglera kring "nollan" eller ett par grader ovan? :confused:
Jag skulle hemskt gärna få reda på VAD som är "det svåra" för en termostat eller en reglercentral att reglera vid en viss temperatur??? Är det inte så att detta är en skröna? :rolleyes:

Ett bra sätt att ha koll på innetemperaturen är att skaffa sig en bra termometer.
Att bara gå på att man "tycker att det känns kallare inne" är inte så lätt. Det kan vara den allmänna dagsformen, hur man mår och känner sig osv som spelar in, blåst ute, mulet osv osv...
Viktigt är att veta vad som styr temperaturen. Är det innegivare, utegivare osv osv.

Kurvans lutning ställer du så att du får ett behagligt inneklimat beroende på utetemperaturen. Vill du ha ekonomi så gör du lite brytpunkter på lämpliga ställen. Är det inte väldigt kallt länge på stället du bor kan du böra en brytpunkt så att centralen inte skickar ut "skållhett" vatten. Samma sak vid då det är varmare ute. När det är varmare ute har man kanske mer - eller mindre beroende - värmeinstrålning i huset beroende av olika orsaker så som solens höjd, skuggande löv osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.