Som rubriken säger, minst minus 8 grader. Allt fryser i den. Oavsett vad jag ställer termostaten på så går kylen konstant (brummar och låter) och håller samma temp. Iskallt…
Kan det vara så ”enkelt” som termostaten?
Någon som haft samma problem?
 
K Kapasu68 skrev:
Som rubriken säger, minst minus 8 grader. Allt fryser i den. Oavsett vad jag ställer termostaten på så går kylen konstant (brummar och låter) och håller samma temp. Iskallt…
Kan det vara så ”enkelt” som termostaten?
Någon som haft samma problem?
beror på vilket skåp det gäller
 
En klimasan, med glasdörr. Med ledslingor och ölreklam😂Egentligen till för typ butiker. Tänkte ha den i garaget😎
 
K Kapasu68 skrev:
Som rubriken säger, minst minus 8 grader. Allt fryser i den. Oavsett vad jag ställer termostaten på så går kylen konstant (brummar och låter) och håller samma temp. Iskallt…
Kan det vara så ”enkelt” som termostaten?
Någon som haft samma problem?
Det är det troligen.
 
den har ju beroende på årtal en termostat för luft dvs en service7a
ovanligt att dessa lägger av men den är ju då trolig
 
men är den modernare så har den en digital kontroll med panel
då kan den gått
 
En sensor/termistor som är trasig eller lossnat från evaporatorns ytan och häger i luften - temperaturen på en kylskåpsevaporator går ned mot -10 grader C medans kompressorn går så sensortemperaturen behöver bli kallare än typ -10 grader C innan det knäpper av kompressorn.


Är det elektronisk temostat så har de ofta kapacitiv spänningsdelning för dess interna strömförsörjning och och det blir problem när kondensatorn i serie börja tappa kapacitans, men då brukar symtomen mera vara att kompressorn inte startar istället (relät behöver ström för att dra och när den gör det så dör elektroniken för att matningsspänningen blir för låg och med ofta en ganska lång period innan med skumma funktionsfel som kommer allt mer ofta då med matningsspänningens strömkapacitet sakta bli r sämre och sämre med tiden)

Det 3' är att reläet som driver kompressorn har klibbat och bränt kontakterna så att den inte släpper. - en mejselskaftsknack på dessa brukar få dessa att släppa igen, men bli inte förvånad om den snart klibbar igen...
 
X xxargs skrev:
En sensor/termistor som är trasig eller lossnat från evaporatorns ytan och häger i luften - temperaturen på en kylskåpsevaporator går ned mot -10 grader C medans kompressorn går så sensortemperaturen behöver bli kallare än typ -10 grader C innan det knäpper av kompressorn.


Är det elektronisk temostat så har de ofta kapacitiv spänningsdelning för dess interna strömförsörjning och och det blir problem när kondensatorn i serie börja tappa kapacitans, men då brukar symtomen mera vara att kompressorn inte startar istället (relät behöver ström för att dra och när den gör det så dör elektroniken för att matningsspänningen blir för låg och med ofta en ganska lång period innan med skumma funktionsfel som kommer allt mer ofta då med matningsspänningens strömkapacitet sakta bli r sämre och sämre med tiden)

Det 3' är att reläet som driver kompressorn har klibbat och bränt kontakterna så att den inte släpper. - en mejselskaftsknack på dessa brukar få dessa att släppa igen, men bli inte förvånad om den snart klibbar igen...
termistorn motsv SKALL hänga i luften på en drickakyl..välkommen till praktisk kylteknik ditt AI
tempen på en förångare i kyl når -16 C när termostaten slår ifrån
ingen elektronik med termostat-- är du en bot?

strömkapacitet--gallematias

inga reläer driver någonting

men reläet i den elektroniken för NTC kan klibba
 
Den har en gammal termostat Ska testa att mäta som någon av er berättade.
 
  • Gammal termostat monterad inuti en vit kylskåpsdörr mot en svart bakgrund, redo för mätning som föreslaget i diskussionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kapasu68 skrev:
Den har en gammal termostat Ska testa att mäta som någon av er berättade.
det är bara att byta
 
K Kapasu68 skrev:
Som rubriken säger, minst minus 8 grader. Allt fryser i den. Oavsett vad jag ställer termostaten på så går kylen konstant (brummar och låter) och håller samma temp. Iskallt…
Kan det vara så ”enkelt” som termostaten?
Någon som haft samma problem?
Garanterat termostaten eller relä/kontaktor till kompressorn som kladdat ihop. Brukar sätta ett externt 16A relä på kylbänkar när jag byter styr då interna relät brukar vara känsligt.
 
returen returen skrev:
termistorn motsv SKALL hänga i luften på en drickakyl..välkommen till praktisk kylteknik ditt AI
tempen på en förångare i kyl når -16 C när termostaten slår ifrån
ingen elektronik med termostat-- är du en bot?

strömkapacitet--gallematias

inga reläer driver någonting

men reläet i den elektroniken för NTC kan klibba
1. Det där lät onödigt aggressivt

2. jag har aldrig använt gchat eller annat AI-tjänst eller vad de nu heter, vet inte ens hur man gör och rätt ointresserad av det. för mig är att använda AI på ungefär samma nivå som att fuska på ett prov i grundskolan där man skriver av svaren utan att förstå hur man kom fram till det eller kan se om det är några fel i resonemanget.

3. har inga problem att erkänna att jag har fel när det bevisas så.

---

Jag medger att jag inte tittat i just kommersiell drickakyl hur de byggs, men kyl av klassisk modell så sitter sensorn ofta klämt i evaporatorplattan/röret med en klammer/fäste av värmeledande slag och det är för att man skall få 'PWM-verkan' av temperaturväxlingar från att plattan blir så varm att frosten smälter och startar kompressorn till att vid lämplig stark kyla stänger av kompressorn igen i en takt av ungefär 3 ggr i timme intervall - i dimensioneringstabeller av kompressorers kapacitet från tex. Danfoss så räknar man med -10 grader C på evaporatorn i kylskåpssammanhang, men givetvis kan ställas kallare än så.

Detta med kapacitiv delning för spänningsförsörjning som matar elektroniken är ett aber i tex. en del Elektrolux-kyl/frysskåp av elektronisk typ och det kan lösas i dessa lägen med att man byter den största av MP-kondensatorerna där på kretskortet som tappat kapacitans under åren av elnätets spänningsspikar, sedan är det olika lösningar om det är reläer som slår på kompressorn eller halvledarstyrt. men det är alltid någon form av kraftdel i slutändan som slår på och av kompressorn.

Dessa styrkort i kyl/frys med kapacitiv spänningsdelning för sin egna strömförsörjning kan vara jättekonstiga och opålitliga en tid innan de slutar att fungera alls

Att reläer kan klibba är inget nytt, sist fick knacka på en sådan i en glashäll då det blev full gas på en av plattorna så fort man slog på den - peppar, peppar, den har hållit sig på mattan hittills efter det.
 
Redigerat:
Det där var bekant, ett relä som klibbar. Ska byta termostaten, men även kolla reläna (reläerna?) Tack alla för erat engagemang👍 Nån som har koll på var reläerna(?) sitter på en klimasan?
 
K Kapasu68 skrev:
Det där var bekant, ett relä som klibbar. Ska byta termostaten, men även kolla reläna (reläerna?) Tack alla för erat engagemang👍 Nån som har koll på var reläerna(?) sitter på en klimasan?
du har bara en termostat du får leta dig grön om du skall hitta nått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.