Jag vill kunna ha kylskåp i bilen för en längre resa med så konstant kyltemperatur som möjligt under ca 1 v. Jag har tänkt köpa en kompressor-kylbox:
https://www.kjell.com/se/produkter/...kylbox/cleverio-kompressor-kylbox-50-l-p47161
Men sen inser jag att den kommer bara fungera medan jag kör bilen. Antagligen kommer jag bara köra bilen ca 10-20% av dygnets alla timmar i genomsnitt så den kommer ju mer tid stå utan ström.
Kommer temperaturen ändå hållas skapligt bra i kylboxen även om den inte har ström?

Eller är det bättre att ha en lite mindre kompressor-kylbox som jag använder som frys (det går att köra minusgrader) och lagra isklampar där istället, och sen ha en kylbox med bättre (?) isolering som är till för att fungera helt utan ström, som jag lägger över isklampar i efter hand? Då behöver jag bara frysa isklampar när jag kör och sen har jag ett strömlöst system för övrig tid? Kylbox utan ström:

https://www.clasohlson.com/se/Kylbo...b5c6m11aThS3WaMk793Kh84H5URom0txoC_30QAvD_BwE

Sista alternativet skulle vara att undersöka om kompressorkylboxen går att köra på något separat batteri eller liknande när jag inte kör bilen. Vet inte hur jag ska kunna ta reda på det hur det skulle funka i praktiken.

Någon som har råd?
 
Är du i helt strömlöst land?

12v kylskåp och sedan komplettera med kylklampar allteftersom tillfällen dyker upp att få dem frysta eller köpa nya i en butik.

Hemligheten är ju att aldrig öppna kylboxen.

Alternativet är att köpa en en stor kvailtetsbox och några rejäla klampar så håller de sig nog kalla nästan en vecka.

Experimentera hemma innan avfärd.

/ATW
 
Is är en bra lösning. Har man möjlighet att fylla på någon gång så blir det billigt och bra.
 
En kompressordriven kylbox och solceller på takräcket är ett enkelt men kostsamt förslag, vad är budgeten?
 
Tack för svar! jag skjuter projektet på framtiden lite. Hittade även en helt batteridriven kyl som kan vara något.
 
Jag har en kompressorbox till bilen och kör den via ett hemmahackat batteri liknande Dometic PLB40. Jag har förvisso bara 22Ah i mitt men då boxen efter att den uppnått inställd kyla bara drar 1-2 Ah så klarar den längre sträckor mellan ställen där jag driver boxen med 230v.

Har bilen inställd på att ha cigarettändaruttaget i skuffen alltid på
Boxen har skydd mot att dra ut bilens batteri allt för mycket ( bra funktion att ha )
Vid längre stopp utan 230v tillgänglig så pluggar jag i boxen till batteriet istället
Vid tillgänglig 230v så använder jag givetvis det ( och laddar batteriet samtidigt )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.