Tjena, har införskaffat kompressor model xl(cirka 500l/m FAD) till min hobbyverkstad här hemma och för att förlänga livet på tanken + få torr luft för lackering så ska jag montera en kyltork mellan block och tank.
Kyltorken kommer från en skruvkompressor jag hade innan och där gick luften i den här ordningen: Kompressor -mindre luftkylare - kyltork - tank

Har byggt ihop allt och sen slog det mig att jag hade helt glömt bort kylaren mellan block och kyltork. Tyvärr så har den gamla kompressorn åkt på tippen för något år sedan så kan inte ta den kylaren.

Klurar nu vad man kan använda istället. Har just nu två alternativ
1. oljekylare till bil. Godkänd med 10bar och lätt att montera men oklart om det räcker till utan stort luftflöde och kostar ändå 1500kr(större modellerna)+nya slangar.
2. Bocka 18mm kopparör upp och ner i still med bilden nedan. Tänker få in så mycket rör som möjligt så mellan 2.5m till 5m och sen nöja mig med den passiva kylningen som är i lådan. Rätt bra cirkulation på luften med 160mm kanalfläkt som går på max vid drift. Pris: 500kr med kopplingar.

Bild på lådan där den står utan dörren på.
Någon med lite erfarenhet som har någon input?

Kompressorn står inbyggd i utrymme där ingen vistas så ingen fara för personskador.
 
  • Enkel röd ritning av en stapeldiagram eller liknelse med pilikoner som antyder nedåtriktade rörelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött vertikalt monterat luftkompressor med tillbehör i ett litet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om torken fungerar som avsett kommer dett att kondensera vatten i kylaren. Du måste ta hand om det vattnet på något sätt. I den övre bilden kommer det att ansamlas vatten i varje U som den står nu. Du behöver vrida apparaten och anordna någon typ av burk där vattnet kan tömmas. Med klena rör kommer du att få bra kylning, men så höga lufthastigheter att luften drar med sig vattnet. Det är inte hel lätt det där.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Om torken fungerar som avsett kommer dett att kondensera vatten i kylaren. Du måste ta hand om det vattnet på något sätt. I den övre bilden kommer det att ansamlas vatten i varje U som den står nu. Du behöver vrida apparaten och anordna någon typ av burk där vattnet kan tömmas. Med klena rör kommer du att få bra kylning, men så höga lufthastigheter att luften drar med sig vattnet. Det är inte hel lätt det där.
tack för svaret!
Ja tanken är att kylaren är innan torken och torken har tank som samlar och ventilerar med solenoid en gång i minuten (ställbart). Så det borde vara lungt och du har ju helt rätt om att det blir som ett vattenlås. Jag vrider den 90grader så kommer jag från det. Då samlas ev kondens i slutet och förmodligen så spolas det med in i kyltorken. Tänker att det har fungerat när det satt på skruvkompressorn så borde gå här med.

Har ändrat om lite och ska köra parallella 15mm rör till kylaren. Hittade ingen vettig rörbock för 18mm rör+inga kopplingar på hyllan så kör på 15mm rör som jag har. Tänker även att det blir mer area koppar som hjälper till att leda bort värmen.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jag tror att du kommer att behöva en rörsektion eller tank i botten av apparaten för att få ned gashastigeten och tillåta att fina vattenpartiklar sedimenterar. Eller kanske rentav en cyklon?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
F fallingdown skrev:
tack för svaret!
Ja tanken är att kylaren är innan torken och torken har tank som samlar och ventilerar med solenoid en gång i minuten (ställbart). Så det borde vara lungt och du har ju helt rätt om att det blir som ett vattenlås. Jag vrider den 90grader så kommer jag från det. Då samlas ev kondens i slutet och förmodligen så spolas det med in i kyltorken. Tänker att det har fungerat när det satt på skruvkompressorn så borde gå här med.

Har ändrat om lite och ska köra parallella 15mm rör till kylaren. Hittade ingen vettig rörbock för 18mm rör+inga kopplingar på hyllan så kör på 15mm rör som jag har. Tänker även att det blir mer area koppar som hjälper till att leda bort värmen.
Bygg hellre åt hållet mattiasp skriver med samlingsrör likt principen för en radiator. Du kan sätta samma upp- och nedtill i lite grövre dimension och T-avgrena vertikalerna mellan dem. Har du möjlighet att löda är det enkelt att bara borra hål att sticka in de klenare rören i så slipper man bygga med rördelar.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nu fick man idér! Ja i still med radiator är ju en bra lösning. Lätt att bygga med, förmodligen lättare än att bocka som jag tänkte.
kanske 22mm rör sen 12mm mellan dom. Klarar mig med 4st mellan för samma mm2. Kan ju köra 6st för att vara på säkra sidan.
 
  • Enkel ritning av en föremål med måttmarkeringar: 22mm bred och 10mm hög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.