Ja, jag vet att det inte är byggabil.se men här finns ju mycket god kunskap inom många olika områden (se där, nu har jag smörat lite :) så jag lägger fram mitt bekymmer.
Kylaren till min Toyota Carina-98 har gett upp. Ny är beställd från Skruvat och ska bytas? förhoppningsvis till veckan.
Jag tar gärna emot några tips om vad jag bör tänka på, andra delar som kanske ska bytas samtidigt och gärna lite steg-för-steg som kan underlätta. Upplever att det finns utrymme under huven att meka på och har också sprayat div muttrar med rostlösning.
 
Kolla så att du köper rätt typ av glykol, vissa motorer gillar inte att man häller i fel sort.
 
Tack, har hört att glykolen smörjer vattenpumpen så det måste ju vara viktigt. Måste kolla också proportionerna vatten/glykol. Och hur mycket systemet rymmer också?
 
Kolla om det sitter slangklammer du kan passa på att byta. Samma gäller slangar - Är dom dåliga så passa på att byta rubbet så håller det längre.
Sen vill jag minnas att jag efter ett termostat byte på en -77 Opel Manta fyllde på glykol och "pumpade" på slangarna genom att nypa på dem för att flytta luft/vätska för att få i lite mer glykol.
 
Angående slangar så tänkte jag också att det kunde vara vettigt att byta. Tyvärr fanns det inte med bland reservdelar på nätet . Får kolla på Biltema eller mekonomen.
 
Sådär ja, bytt bytt kommer aldrig igen - förhoppningsvis!?
Tog tre timmar, fick lossa kåporna undertill för att få utrymme. Hade kanske gått ändå men det underlättade. Återanvände lock, slangar och givare men bytte slangklämmor till rostfria.
Kollade boken för rätt glykol och mängd men fick inte plats med allt (5,5 l) så jag får efterfylla. Provkört och verkar fungera :)
 
Det finns kanske en luftningsskruv någonstans?
 
Finns en tömningsskruv? Sitter längst ner så jag tror inte den funkar som luftning. Men jag kollar med jämna mellanrum och fyller på vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.