Snailman
Har i nuvarande hus en L/L värmepump för uppvärmning och för att kyla på sommaren.

Planerar för att bygga nytt.
Är det så att det är enda metoden att kyla ett hus? Antar att om man har en L/V värmepump som driver golvvärmeslingor, så är det ju värdelöst att kyla golvet/plattan?

och måste man ha en L/L värmepump för kylningen kan man ju låta den komplettera tex en frånluftsvärmepump på vintern

Någon som vet något om detta?
 
Skall du ha tex bergvärme så kyler du nästan helt gratis.. verkligen att föredra om man iaf funderar på bergvärme och nybygge.. Det enda som drar ström då är en cirkulationspump och en fläkt.

Finns mycke att läsa om detta på detta forum:
Värmepumpsforum - Frikyla
 
Snailman
Det såg intressant ut, har inte funderat på bergvärme förut, då många menar att det inte behövs på ett nytt hus med bra isolering, men det verkar ju vettigt att slippa kompressorn och att ladda borrhålet med värme inför vintern... :D

Det blir mycket att sätta sig in i... ::)
 
jag satte in frykyla till min bergvärme i somras!
då jag har ett äldra hus så är det alltid jobbigt att dra in sager efteråt, så jag fick nöja mig med att ha det endast i det stora sovrummet.

men om du ska bygga nytt är det ju enklare att planera för sånthär trån början.

vist är bergvärme en stor investering & i ett nytt hus tar det långtid att "tjäna" in investeringen.
men om du ska kyla huset som du tänker att göra, så tjänar du ju in bergvärmeanläggningen ännu fortare!!!
det blir ju lite skilnad i drift på en luft/luft värmepump som ska gå som AC på sommaren jämfört med en cirkulationspump på 0,17kW som ska dra runt kylvatnet till frikylan ;D
 
ByggaNytt skrev:
Kan också varmt rekommendera frikyla:

[länk]
Jag såg att du har kapslat in din takkonvektor i en låda av frigolit, är det en egen patentlösning? vad har den för funktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.