Har ett oanvänt borrhål för vatten som jag ska ta och sätta i en pumpanläggning för bevattning. Men det har slagit att jag kanske skulle nyttja samma hål för att få lite kyla. Vi har idag redan ett vattenbatteri i ventilationen så jag tänkte helt enkelt koppla det dit. Nu har jag förstått att kollektorer med sprit eller glykol i ska svetsas för det inte ska kontaminera vattnet vid ett ev läckage. Men om jag kör med bara vatten i systemet så borde det väl gå bra.
Tänkte i så fall koppla det till en vvx som jag har liggandes tillsammans med en cirkulationspump för vvc som också ligger och skräpar. Andra änden på vvx fyller jag med glykolvatten då ventaggregatet ligger på vinden.

Har försökt hitta nåt ställe att hyra ett elektrosvetsaggregat men inte hitta nåt här i Karlstadtrakten. Eller finns det nån vätska som inte skadar vattnet om det skulle rinna ut?
 
Kör med sprit du, lite etanol har väl "ingen dött av".. ;)
Flaska Absolut Vodka på vit bakgrund.

Där det säljs svetskopplingar brukar det finnas lånesvetsar (y)
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Skulle batteriet i ventilationssystemet tåla syresatt färskvatten så låt bevattningspumpen pumpa vatten genom batteriet och töm inför vintern.

Protte
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hur menar du nu?

Hur mycket rör sig pumpen vid till och frånslag? Tänkte om den riskerar skada kollektorn.
 
Använd bevattningspumpens vatten rakt in i kylbatteriet.

Protte
 
När vi installerar och borrar för bergvärmepumpar är det ofta kunden vill ha en extra ledning just för bevattning i från borrhålet.
Kollektor för köldbärarvätskan köper man ju oftast dubbellindad med färdigsvetsad vinkel i änden. Mycket ovanligt att det läcker på själva kollektorn och att vattnet blir kontaminerat, dock kan ju det spela mindre roll om det nu är för bevattning.
Viktigaste att tänka på där är ju att man inte använder Etylenglykol som är giftigt och miljöfarligt.
Etanol/sprit blandning fungerar bäst i min mening till just ''frikyla'' av denna typen.

Sen om du ska ha en djupborrspump eller en torruppställd pump det hänger ju lite på borrhålets diameter, dvs vad får du plats med.

Hade inte rekomederat färskvatten igenom växlaren, för då blir den nog inte långlivad, så vidare den inte är gjord av syrafast rostfritt.

Tagge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.