Hejsan!

Fick en ide...

Jag har ett vedeldat system där värmen lagras i en 2500l acktank. Slingor i denna för vv-beredning samt shunt ut till golvärme (hus byggt 2004, ca 170kvm).
Jag har tänkt att koppla en liten elektrisk vvb i serie efter acktanken för att slippa elda på sommaren samt att alltid ha varmvatten då jag inte eldat på ett tag (ur ren bekvämlighetssynpunkt alltså).

I sommras var det väldigt varmt i huset (mycket glas mot sydväst), så jag funderar på om man inte kan kyla golven lite genom att shunta ut vatten från acktanken till golvvärmen som i sin tur kyls av inkommande kallvattan. På detta sätt förvärmer jag ju även vattnet till vvb med "husvärme"...:)

Funderingar kring detta? Någon som provat?
 
G
Bara en snabb tanke om den lösningen. Tror att hursomhelst kyleffekten blir för låg för att märkas. Men ponera att du skulle kunna få en kyleffekt via golvvärme/radiatorer så kommer det bildas kondens kring de kallare delarna, och det är ju inte så bra i längden.
 
Förutom kondensproblemen så får du inte mycket till kyleffekt av din vattenförbrukning, genomsnittlig vattenförbrukning per person och dygn är 180 liter, det motsvarar knappt 100W kyleffekt (baserat på en vattentemperaturhöjning om 10 grader). Det är för att uttrycka det på ren svenska som en piss i havet... :D

Dessutom är det inte skönt med kalla golv, inte ens på sommaren. Utöver det så är det lika tokigt att kyla från golvet som att värma från taket... Kall luft sjunker, varm luft stiger.... Dvs man får inte "upp" den kalla luften utan den blir liggande på låg nivå och rummet upplevs lika varmt i allafall.

Satsa på markiser för att skärma av solen och skaffa en vanlig AC om värmen är outhärdlig. Prioritera sovrum före allmänna utrymmen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.