Hejsan alla!
Har några små frågor om min nya kyl o frys från Husqvarna Elektrolux
Modellen är Frysskåpet Safir Exklusiv QT3249FX, Kylskåpet Opal Exklusiv QR2349FX
En fråga jag undrar över är ska det bubbla i slangen ovanför koppen ibland vad är det bra för?
eller vad gör maskinen då?
Sedan ska det vara lite vatten i kopparna bakom kylen o frysen? finns det risk att den svämmar över o det blir blött? vad är det för vatten kondens eller?
Och sista varför ska man ha2,5 cm fula vita distansklossar bakom kyl o frys upptill när det är ventilgaller både nere vid backen o uppe i överskåpet får den inte tillräckligt med luft ändå ??
MVH
Texastaz
 
Redigerat:
Ingen som kan hjälpa mig med o svara på varför maskinen bubblar mm
 
texastaz skrev:
Och sista varför ska man ha2,5 cm fula vita distansklossar bakom kyl o frys upptill när det är ventilgaller både nere vid backen o uppe i överskåpet får den inte tillräckligt med luft ändå ??
Dom syns väl inte ändå, om dom är bakom kylen, om du inte har något skåp bredvid så har man oftast en täcksida...
 
Jag antar att du har kyl/frys fristånde i och med att du ser
plastklossarna, oljuden från skåpen hörs då även tydligare än normalt.
Det är köldmediumet som som bubblar, ljud hörs även
från kompressorn men även det är helt normalt.
 
Ok då har jag fått svar att allt är i sin ordning, tack så mycket
 
Har precis samma kombination av skåp!

Det är helt normalt, skåpen är självavfrostande och skall göra precis som du beskriver. När det avfrostar rinner/bubblar vattnet ned i koppen ovanpå kompressorn och skall sedan förångas av värmen från densamma.
Du behöver inte vara orolig att vattnet skall svämma över eller liknande :)

Hoppas du blir lika nöjd med kylen & frysen som vi är!

/mats
 
matsblix skrev:
Har precis samma kombination av skåp!

Det är helt normalt, skåpen är självavfrostande och skall göra precis som du beskriver. När det avfrostar rinner/bubblar vattnet ned i koppen ovanpå kompressorn och skall sedan förångas av värmen från densamma.
Du behöver inte vara orolig att vattnet skall svämma över eller liknande :)

Hoppas du blir lika nöjd med kylen & frysen som vi är!

/mats
Allt kommer att vara fridochfröjd i ca. 8 år, sedan.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.