Jag undrar om det finns några kylskåp (gärna kyl/frys i samma) som är anpassade till fridtidshusen där temperaturen gå under +5 grader på hösten/våren. Jag tycker att frysen jag har har klarat sig hittills, medan kylskåpet (från 80-talet) med frysfack slutar funka och det känns bara fuktigt och unkelt när man öppnar det vid ankomsten.

Jag har så dålig isolering så att hålla +12 grader eller högre är knappt ekonomiskt motiverat. Alternativet blir kanske att ta maten med sig hemifrån, men det är ju lite besvärligt om man ändå har kylskåp på plats.
 
Jag har hört liknande diskussioner tidigare och ville bara delge våra egna erfarenheter.

Vi har ett fritidshus som står utan värme under vinterhalvåret. Och har så gjort åtminstone de senaste 20 åren. Och där har stått ett kylskåp som klarat varje vinter. Vi har slagit av all ström på hösten och slagit på den igen på våren. Och kylskåpet har fungerat utan problem.

Nu har vi bytt till kombinerad kyl/frys och även det fungerar.

Tänk bara på att ett kylskåk inte ska stå stängt när det inte är påslaget. En oanvänd kyl skall alltid stå med öppen dörr, för att inte drabbas av mögel och dålig lukt.

 
Vi har en kyl/frys (Elektro Helios) som vi köpte för 20 år sen. Det har klarat 20 vintrar med avstäng värme utan problem. Även tv:n klarar 25-30 minus tydligen....
 
Har läst någonstans att kylskåp med det nya kylmedlet inte klarar temperaturer under 5-6 grader. Vårat är 2 år gammalt och det stannar :(när tempen kryper nedåt.

/Micke
 
Hej ett kylskåp kan endast kyla så om temperaturen kryper ner under inställt värde på termostaten så stannar det givetvis startar det igen då det blir varmare än inställt värde.
Min Far har en frysbox som har stått i ett oupvärmt föråd med många minus på vintern denna box har funkat perfekt i många år.
 
Vissa kombinerade kyl/frys har dubbla/separata kompressorer så att man kan köra kyl/frys var för sig och förhoppningsvis spara kwh. Detta kan vara bra om man endast behöver använda kylen under en period eller endast frysen.
 
Leffe skrev:
Vi har en kyl/frys (Elektro Helios) som vi köpte för 20 år sen. Det har klarat 20 vintrar med avstäng värme utan problem. Även tv:n klarar 25-30 minus tydligen....
då är TV'n säkert av den gamla tjocka modellen :) dom håller hur länge som helst ju..och bilden är mycket bättre än på dom nya platta!!
 
För egen del har jag lärt mig den hårda vägen att inte ha matvaror i frysen. Jag fick ett strömavbrott på 2-3 dagar och 3-4 månader senare hade jag "nöjet" att sanera frys och golv som blev impregnerat av upptinade blåbär som rann ut. Nuförtiden använder vi kyl och frys enbart när vi är på plats i stugan. Den stora kylen och frysen är numera ersatt av en kyl/frys med endast 1 kompressor av märket Beko (en jättestor turkisk producent). http://www.ladan.nu/vitvaror/main.html
 
Det gäller att undersöka om modellen har LAC (low Ambient Control) / två separata kompressorer. I de billigaste mindre kylskåpsmodellerna kan det bara finnas en kompressor - som ska alstra kylan i både frys(frysfack) och kyldel.

Och termostaten - ja den sitter i kylen. Allt fungerar bra när omgivningstemperaturen ligger runt rumstemperatur, men går temperaturen till 6°C och termostaten står till vid 8°C, tja, inte blir det kallare +6°C i frysen..

Enkelkompressorskåpet med LAC då?
-Det tänder helt enkelt lampan efter en viss tid för att få kompressorn att gå igång igen..
Så var frågan löst om lampan är tänd eller släckt när kyldörren är stängd :)
 
Enkelt, om man lyfter in moderna vitvaror i huset då måste man sörja för viss uppvärmning även när man inte begagnar huset. Särskilt viktigt när det är vatten inblandat (!) eller apparater med olika vätskor. Kyl och frys innehåller som bekant en antändlig gas, ett kylmedel - R600a (isobutangas) eller R134a (1,1,1,2-Tetrafluoretangas) - .
I Danfoss instruktionsbrochyr står att läsa: "Allow the compressor to reach a temperature above 10°C before starting the first time to avoid starting problems".
Klimatklass
Kyl-/frysskåpet är utformat för att fungera bäst vid ett givet temperaturintervall. De vanligaste klimatklasserna för kyl-/frysskåp som används i nordiska klimat är klimatklass SN och klimatklass N. Det betyder att kyl-/frysskåpet fungerar bäst vid en rumstemperatur på +10 °C till +32 °C respektive +16 °C till +32 °C.
:)
 
Nu blir det kanske lite OT - men finnsd et då en "vanlig" kyl/frys som klarar av att "slå av" när temperaturen går ned - tom under 0an ?

Ja ghar för mog att jag sett ett siemens skåp (år + modell okänd) men en knapp som indikerade att den skulel klara just det . . .

/K
 
Lyfter den här tråden då vi nu åker på att byta kyl och frys i stugan. Vill ha en kombinerad kyl/frys och läste just följande i en manual från Atlas.

Kylskåpet är avsett för bruk inomhus i en inomhustemperatur mellan plus 16º upp till plus 32º C och vid en luftfuktighet av max 75%. Om inomhustemperaturen överstiger plus 32ºC kommer temperaturen i kylskåpsavdelningen att stiga. Om inomhustemperaturen understiger plus 16ºC, kommer temperaturen i frysen att stiga och temperaturen i kylskåpsavdelningen kommer att sjunka eller bli densamma som omgivande temperatur inomhus.

Då stugan är kallställd när vi inte är där är det inte ovanligt att innetemperaturen är under 16 grader på vår och senhösten. Den gamla frysboxen hade inga problem att leverera kyla. Beror ovanstående på att det är en kyl/frys med gemensam kompressor?
 
Hittade en manual för deras kyl/frys med två kompressorer. Frysen klarar sig bättre men bara ner till 10 grader. Vilket i och för sig klargjordes av ByggBerts inlägg ovan såg jag nu. :)

Om inomhustemperaturen understiger plus 10ºC, kommer temperaturen i frysen att stiga och temperaturen i kylskåpsavdelningen kommer att sjunka eller bli densamma som omgivande temperatur inomhus.
 
joflopp skrev:
Hittade en manual för deras kyl/frys med två kompressorer. Frysen klarar sig bättre men bara ner till 10 grader. Vilket i och för sig klargjordes av ByggBerts inlägg ovan såg jag nu. :)
[/I]
;) ...
problemet uppstår när man kombinerar den moderna tekniken med gammal byggkonst t.ex. nya vitvaror i ouppvärmda fritidshus eller plast i väggar. Med andra ord måste man besluta sig för hur långt man är beredd att modernisera ett äldre hus, eller dra fördelar av normal standard i ett ouppvärmt fritidshus eller "koja".
 
Det handlar väl framförallt om att se till att tömma skåpet innan man kallställer huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.