Lade en fråga i en gammal tråd om kyl och frys, men kör en mer specifik fråga i egen tråd.

Vi har kollat på kylfrys, rostfri, ca 186 höga.

Vi har 2 kandidater; LG eller Bosch/Siemens. BSH's skåp går att få för ca 14.000 på elgigangen eller mediamarkt till imorrn söndag (rean). LG är det (i princip) bara elgiganten som säljer och kostar ca 18.000. LG har (enligt frugan) bättre inredning, och är ju otvivelaktigt större invändigt, ca 30-40 liter. LG har något högre energiförbrukning, men det är väl försumbart. Troligen har LG mer finesser i övrigt, men vi är inga teknikfreaks på just detta så den delen är inte intressant för någon av oss...

LG känns plastigare (tycker jag) och har en väldigt plastig display/knappsats på fronten.

LG har 10 års "kompressorgaranti"
Bosch har 5 års "totalgaranti"
Jag tror att nåt annat på LGn kommer braka innan kompressorn, så personligen är jag hellre säker på att hela paketet funkar i 5 år än att man efter 8 år får reparera nåt kretskort på egen bekostnad eller får sin kompressor bytt men nåt anat går sönder året efter som ska bekostas själv... Gissar dessutom att om LG slutar funka så skickar de en tekniker som debiterar tid om det INTE är just kompressorn som är paj, så för att utnyttja garantin måste man vara villig att lägga 1000 spänn eller så i felsökning på ett 8 år gammalt skåp... Har fått intryck att moderna apparater så är det ofta nån elektronik eller plastdelar som går sönder. Men kanske är det just kompressorn som går sönder på K/F?

Är nyfiken på några "real life" upplevelser av framförallt LG.
Är de värt extrapengarna pga funktionen?
Är kvaliten bättre eller sämre än BSH?

Electrolux, whirlpool mfl går bort då de har ännu mindre volym en BSH och vi kan inte se de är bättre än BSH på någon punkt (annat än priset), plus vi har precis köpt en Bosch rostfri diskmaskin så fördel att BSH matchar färg och utseende.

Miele och Liebherr går bort pga då är man uppe på 20-30.000 för rostfria modeller... De är något större en BSH invändigt, men inte i LG klass.

Enda fördel (jag) ser med LG är volymen inuti. Annars är de ju (i Sverige) rätt små på just K/F. Bosch är ju (i Sverige) skitstora, så reservdelar torde inte vara nåt problem för BSH.
 
Redigerat:
Vi är väldigt förtjusta i Bosch och Siemens produkter. Har testat det mesta, en Cylinda diskmaskin som gick sönder efter drygt två år, ett Electrolux kyl/frysskåp som antingen var för kallt eller för varmt och med värdelös belysning invändigt osv. LG har vi aldrig testat, men när vi varit och känt och klämt har vi inte varit så imponerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.